MANDAL: Som en gjenytelse skal den tyske hovedleverandør-kandidaten markedsføre Kværner Mandals mineryddere i utlandet.— Dette er svært gledelig, sier adm.dir. Sigbjørn Ellingsen ved Kværner Mandal. I dag skal det tyske konsernet Blohm+Voss offentliggjøre nyheten på en pressekonferanse i Oslo.Avtalen innebærer at dersom Blohm+Voss får kontrakten på bygging av de nye fregattene, skal Kværner Mandal stå for store deler av ingeniørdelen, selve utviklingsarbeidet på fartøyene. Ellingsen har foreløpig ingen oversikt over hvor store verdier en slik avtale har, men ser på samarbeidet med Blohm+Voss som svært viktig for bedriften.- I dag har vi en ingeniørstab på rundt 50 personer. Flere av disse vil uten tvil være satt bort på andre oppgaver hos oss. Dersom Blohm+Voss får kontrakten, vil vi i Kværner Mandal stå som prosjektansvarlige. Det kan innebære at vi trenger langt flere ingeniører. For å få det hele i havn, må vi trolig ut i markedet for å kjøpe ingeniørtjenester, sier Ellingsen.Foreløpig har ikke partene diskutert muligheten for om Kværner kan få deler av selve fregattproduksjonen, men Ellingsen ser ikke bort fra at det vil bli muligheter for dette på et senere tidspunkt dersom Blohm+Voss vinner dragkampen. I så fall vil det ha ekstra stor betydning for verftet i Mandal.- Intensjonsavtalen med Blohm+Voss innebærer at den trer i kraft samme dag som en eventuell avtale om fregattbyggingen undertegnes. Selv om det bare er en intensjonsavtale, ser vi på muligheten for en fastspikret kontrakt som svært god, sier Ellingsen.Kværner Mandal har stort behov for å få oppdrag, og tyskerne har samtidig behov for å vise til gjenkjøpsavtaler. Derfor innebærer denne intensjonsavtalen at tyskerne skal markedsføre Kværner Mandals minesveipere og mineryddere i utlandet. Forsvarsdepartementet vil nemlig kreve at verftet som får oppdraget med byggingen av de nye fregattene skal tilføre norsk industri ulike oppgaver. Enten ved å la dem delta i selve fregattprosjektet, eller ved å tilføre andre oppgaver som kan komme norsk næringsliv til gode.Kværner Mandal har lenge forsøkt å markedsføre seg i fregattprosjektet, både overfor det tyske Blohm+Voss og spanske Bazan.- Vi har hele tiden hatt som målsetting å posisjonere oss slik at vi får innpass uavhengig av hvem som vinner. Dette arbeidet fortsetter fra vår side mot spanske Bazan, selv om vi nå har en intensjonsavtale med Blohm+Voss på bordet, understreker Ellingsen.Byggingen av de fem fregattene har en prislapp på rundt 12 milliarder kroner. Tilbudet fra Blohm+Voss innebærer at tre av fregattene skal bygges i Norge, ved Fosen mekaniske verksteder.