KRISTIANSAND: «Irlo» av Rostock har ligget til kai i Kristiansand siden inspektør Steinar Garberg i Den internasjonale transportarbeiderføderasjonen (ITF) foretok en stikkontroll 1. juni. Garberg vedtok boikott av skipet fordi rederiet skylder mannskapet på fire 57.000 dollar (450.000 kroner) i lønn.Da ikke boikott førte fram, tok namsretten arrest i 2000-tonneren.Men heller ikke arrest gjorde inntrykk på rederi eller bankforbindelse. 16. juni tok provianten slutt. Mannskapet fra Russland og Litauen hadde for lengst fått nok. De ville hjem. ITF la ut for togreise via Sverige samme dag.Imens har kaptein Jemelin passet skuta i Kristiansand havn, helt til også hans tålmodighet tok slutt i går.Steinar Garberg har bare én gang tidligere i løpet av sine snart 20 år som ITF-inspektør opplevd noe lignende. Det var i 1995 da et Cypros-registrert skip ble tatt i arrest i Måløy. Ett år senere ble skipet solgt på tvangsauksjon.Steinar Garberg synes slik opptreden er grovt uansvarlig:— I Kristiansand ligger lasteskipet uten tilsyn. Det er hull i hodet å forlate et skip i et fremmed land. Dette skaper problemer for mange, sier Garberg.Da han omsider fikk telefonkontakt med Valerij Jemelin, sto kapteinen i kø for å gå om bord i danskeferja. Den litauiske offiseren ville hjem til kona i Polen.- Problemet er at skipet ikke kan selges på tvangsauksjon før dommen fra namsretten er forkynt. Rederiet som eier «Irlo» holder angivelig til i Antigua. Men det ser i praksis ut til å bare være en postkasse, påpeker Garberg. Nå er det opp til ITF-advokatene i Oslo å løse floken.