KRISTIANSAND: Det er Nicolays far, Jens Aspås, helt sikker på.

– Jeg var bekymret for «Nico» for ett år siden, om han i det hele tatt ville klare å innrette seg noen systemer. Nå går det over all forventning. Prosjektet har betydd alt for ham og har vært gull verdt for oss, poengterer han.

Sønnen hans har adhd, det vil si store tilpasningsvansker og problemer med å kontrollere temperamentet sitt. For et år siden gikk han ut av tiende klasse.

– For meg som ikke er spesielt glad i skolen, og som har problemer med å sitte stille og bare se inn i ei tavle, har dette prosjektet vært redningen, forteller Nicolay.

Matte på byggeplassen.

Prosjektet begge snakker om ble opprettet på Tangen videregående skole i bygg og anlegg. Det startet så smått i 2005 og er nå etablert. Inneværende skoleår har åtte faglig svake elever fått tett oppfølging av en engasjert kontaktlærer. Én har falt helt fra underveis. Mye av teorien er erstattet med praksisnær opplæring. Praksisen har elevene fått gjennom ulike byggeprosjekter i nærområdet. Klassen har i år hatt åtte teoritimer i uka, hvor matematikkundervisningen har foregått ute på arbeidsplassen. Da vi nylig møtte Nicolay Aspås var han inne i sin siste av fire uker i utplassering i Søgne. Han har tre år igjen av tømrerutdanningen.

Drop-out-kandidater.

Kontaktlærer Knut Sollid sier at i elevgruppen han har ansvar for, er alle potensielle drop-out-elever. Gjennom bygg— og anleggskurset på Tangen ser han store personlighetsendringer og faglig utvikling.

– Nicolay, for eksempel, har roet seg veldig. I starten i fjor høst var han kavete og ble fly forbannet når han gjorde feil. Han har vokst veldig dette året, skryter Sollid.

– Jeg har utviklet meg og skjerpet temperamentet mitt. Nå kunne jeg ikke hatt det bedre, sier 16-åringen tilfreds.

– Hadde Nicolay vært en del av den ordinære bygg- og anleggsutdanningen på Tangen, ville han falt utenfor. Han ville ikke fått den oppfølgingen han får nå – og som han trenger. Han har også blitt oppmerksom på sitt eget temperament, og akkurat det har hjulpet, sier pappa Jens Aspås.

Nasjonal oppmerksomhet.

Med to adhd-barn i huset innrømmer han at det har vært mange veldig tøffe år. Jens er også glad for at det stilles krav til kosthold (cola og 12-øres er forbudt) og at elevsamtalene foregår hjemme hos foreldrene.

Tangen-rektor Eva Berg er stolt av hva bygg- og anleggsprosjektet har fått til.

– Prosjektet vårt er blitt lagt merke til nasjonalt. Det er jobbet systematisk i forhold til frafall. Eleven får tett og nær oppfølging. Vi yrkesretter også fellesfagene, slik at de eksempelvis lærer matematikk i praksis, sier hun.