KRISTIANSAND: Stokkan jobber til daglig som jurist og lagdommer i Hålogaland, men er også nestformann i Tromsø CK sykkelgruppe.

Her kan du delta i debatten.Etter at bilister og syklister i Tromsø havnet i tottene på hverandre, satte han seg ned og skrev en artikkel hvor han tar opp problemstillingen med sykler i veibanen. Han mener transport— og treningssykling i praksis kun kan skje i veibanen.

Ikke for syklister - Sykling på gangsti og lignende skal foregå i tilnærmet gangfart, og syklisten har vikeplikt for de gående. Dette betyr at transportsykling over gangfart (5-8 km/t) bare unntaksvis kan skje på områder hvor det også ferdes gående, sier Stokkan.

Et bilde av en syklist på Vesterveiene har satt sinnene i kok hos mange sørlendinger. Meningene er mange om hvor vidt syklister bør bruke sykkelstier eller ikke.

Her kan du lese søndagens artikkel. Syklistens valg Juristen sier også at det er opp til syklisten selv å velge hvor han skal sykle.

— Det er syklisten som har valgretten i forhold til hvor han vil ferdes. Andre kjørende, herunder andre bilister, kan ikke kreve at syklister skal fravike kjøring i veibanen. Syklistens plass er først og fremst i kjørebanen. Syklisten har plikt til å kjøre der dersom farten er over tilnærmet normal gangfart, sier Stokkan.

Liv Skare Falkum i Trygg Trafikk, mener syklister bør bruke sykkelstiene.

- Bruk sykkelstien - Jeg synes syklister bør holde seg til gang- og sykkelstiene. Det er tross alt brukt mye penger på å lage dem. Samtidig er det langt farligere å sykle i veibanen, sier Falkum.

Hun har likevel forståelse for syklister som mener de ikke får treningsutbytte av å sykle på sykkelstiene.

— Syklister ønsker selvfølgelig å bruke det som er mest hensiktsmessig, og det er ikke alltid sykkelstiene. Folk som sykler med transportformål, ønsker å komme seg raskest mulig fram. Vi i Trygg Trafikk, mener det må bevilges mer penger til gang- og sykkelstier, sier Falkum.

Ego Hun mener også at mange trafikanter tenker egoistisk, og handler ut i fra det som gagner dem selv.

— Erfaringer tilsier at folk flytter holdningene sine etter hva slags posisjon de er i. Dersom de sitter i bilen irriterer de seg over syklister, mens det endrer seg dersom samme person sitter på et sykkelsete. De viktigste er at alle opptrer hensynsfullt, og slik er det ikke alltid, sier Falkum.

Her kan du delta i debatten.