MANDAL: — En slik konstruksjonsfeil er svært uheldig for en hurtigbåt som jo skal takle hard sjø, sier havariinspektør John Wilsgaard i Statens havarikommisjon for transport.

Onsdag ettermiddag kom den foreløpig rapporten etter at ”Sollifjell” fikk alvorlige skader under båten på vei til Harstad, slik at den måtte søke nødhavn. Båten er bygget av Båtservice i Mandal, og skulle settes i passasjertrafikk mellom Harstad og Tromsø etter en bestilling fra Veolia Transport.

I rapporten heter det at en skråplate i tunnelen under båten ikke var designet for å tåle bølgeslag. – Skråplaten var stilt i en for skarp vinkel, sier Wilsgaard.

Ordrett står det i rapporten:

”Foreløpige funn, knyttet til design, konstruksjon og operasjon, viser at fartøyet har vært utsatt for bølgeslag mot våtdekket. De omfattende skrogskadene i forpartiet skyldes at skråplaten og tilhørende støttestruktur, som er en del av våtdekket, ikke var designet for å tåle bølgeslag.”

I tillegg har havarikommisjonen avdekket varierende kvalitet på sammenføyninger i området som er skadet.

Den endelige rapporten er ikke ventet før etter jul.

Båtservice-direktør Bjørn W. Fjellhaugen er på reise i Tyrkia, og ikke å treffe for kommentar. Heller ingen andre på verftet vil si noe onsdag ettermiddag.