KRISTIANSAND: — Denne her tok jeg i dag tidlig, halv ni, sier Titus Tenga og viser fram kølappen med nummer 55 på. Klokka har passert 14.30 og gardinene er trukket for hos utlendingsenheten hos politiet. Dette er andre dag på rad at programsjefen hos Strømmestiftelsen må vende slukøret hjem.

— Jeg jobber like ved og har kunnet bruke noe av ventetiden på jobb, men jeg har mistet veldig mye tid på dette, sier han.

- En skam for Norge

VENTET FORGJEVES: Onsdag morgen var det kø fra heisen og ut til gata på Kristiansand politistasjon. Titus Tenga kom da utlendingsenheten åpnet, men nådde likevel ikke fram til skranken. Foto: Hallgeir Oftedal

Programsjefen mistet sin plass i køen mandag, da han kom for sent tilbake etter å ha vært på jobb. Tirsdag stengte skranken før nummeret hans i det hele tatt kom opp.— Dette må være en skam for Norge. Vi kan bedre enn dette, sier en skuffet Tenga, som må få fornyet bosettingstillatelsen sin i Norge en annen dag.

Tok fri for ingen nytte

Med kølapp nummer 80 forsto Jorge Michel fra Lyngdal raskt at turen til Kristiansand var bortkastet.

— Dette er forferdelig. Jeg har måttet ta fri fra jobben i dag og har tapt en daglønn til ingen nytte, sukker lyngdølen.

Tenga og Michel var langt fra de eneste som måtte vende hjem uten å ha nådd fram til skranken. Det var også kø langt ut på parkeringsplassen da utlendingsenheten åpnet dørene klokka 08.30.

Ventetid to til tre måneder

— Vi hadde datafeil på morgenen i dag og i tillegg har vi sykdom, så vi fikk ikke benyttet samtlige fire ekspedisjonsluker, sier Jan Vidar Ødegaard, seksjonsleder ved utlendingsenheten.

Han sier at man helst skal forhåndsbestille time på nett, og at det i utgangspunktet kun er hastesaker man bør møte rett i skranken med. Ventetiden på nett ligger i noen tilfeller på opp mot to til tre måneder.

Vil begrense informasjonsskranken

— Vi vil framover begrense tilbudene i informasjonsluka enda mer slik at man ikke kan forsere bookingløsningen på nett. For de som kan bruke bookingen på nettet, skal bruke den, sier Ødegaard.

I fjor var det kaotiske tilstander hos utlendingsenheten, noe som skyldtes sentralisering av enheten. Den gangen lagde publikum sine egne kølister og systemer for å organisere køen.

— Vi har ikke sett slike køer vi hadde i dag og i går siden de lange køene i fjor høst, sier Jan Vidar Ødegaard, seksjonsleder ved utlendingsenheten.