KRISTIANSAND: — Passasjerer med barnevogn bør kommunisere med sjåføren, slik at vi vet om personen med barnevogna skal av eller på bussen. Vi sjåfører er ikke tankelesere, sier Per Finn Bjørnhom, hovedverneombud for de ansatte i Nettbuss Sør i Kristiansand.

— Og hvis en person trenger hjelp med barnevogna, må vi få beskjed om det slik at sjåføren bidra med hjelp, understreker han.Onsdag sto småbarnsmoren Maria Klev fra Strai fram i Fædrelandsvennen, der hun fortalte om fem episoder, siden 2010, der enten hun, datteren eller barnevogna har kommet i klem i bussdøra på busser i Kristiansand. Tirsdag fikk datteren Sarah (3) armen i klem i bussdøra, da hun skulle av på et busstopp på Grim.

Frykter hatstemning

Verneombudet liker svært dårlig at Nettbuss Sør sine bussjåfører får negativ omtale i Fædrelandsvennen, som følge at erfaringene til Maria Klev.

— Jeg kjører buss hver dag, og har noen av de mest stressende rutene. Jeg opplever av passasjerene generelt setter veldig stor pris på oss. Av en eller annen grunn, så er det lett å skape en slags hatstemning mot bussjåfører når de gjør feil. Jeg vet ikke hvorfor det er slik. Vi har opplevd dette i andre tilfeller også, når Fædrelandsvennen har formidlet kritikk mot bussjåfører. Det har ofte skapt en uverdig debatt på avisens nettside, sier han.

- Krevende jobb

Bjørnhom sier at det som bussjåfør er svært krevende å holde oversikt over hva alle passasjerene foretar seg.

— Når vi skal slippe av og på folk, er det begrenset hvor mye vi kan gå ut av bussen. Vi kan ikke holde øye med alt og alle. Vi skal tross alt ekspedere kunder og samtidig holde et tidsskjema, påpeker han.

- Foreldre må ta ansvar

Verneombudet mener at foreldre med små barn har et betydelig ansvar for å holde øye med barna når de skal av og på bussen:

— Små barn bør ikke gå alene ut av bussen, de bør hjelpes ut på en forsvarlig måte av foreldre. Det er for risikabelt å satse på at bussjåføren skal ha kontroll på barnas sikkerhet.

Klemsperre

Bjørnhom opplyser at det er klemsperre i dørene på bussene, slik at ikke passasjerene skal skade seg hvis døra går igjen.

— Men et barn blir selvsagt skremt når døra lukker seg rundt det, poengterer han.

— Klev forteller at hun har fått flere hundre tilbakemeldinger etter avisoppslaget?

— Saken oppleves veldig sårende for kollegaen som tirsdag var så uheldig å klemme hånda til treåringen, da dørene gikk igjen. Vi er jo ikke den eneste yrkesgruppen som gjør tabber, og vi setter selvsagt ikke særlig pris på at tabbene våre blir brettet ut i avisen. Vi prøver å gjøre en samfunnsnyttig jobb. Av og til lykkes vi, andre ganger ikke, sier han.

— Vi har daglig 35.000 passasjerer på bussen, så det er klart at mange har en mening om oss, legger han til.