MANDAL: I de minst 2,5 meter høye bølgene som var vest for Bud på Romsdalskysten skulle Sollifjell ikke holdt høyere fart enn 22 knop. Ifølge havarikommisjonen var farten på 33 knop. Det er en vesentlig årsak til havariet på Vestlandet 24. mars for to år siden.

"Sollifjell holdt sannsynligvis en hastighet som går utover de operative begrensninger som fartøyet hadde på det gjeldende tidspunktet da fartøyet passerte Ersgrunnen", står det å lese i rapporten fra Statens Havarikommisjon som ble klar klokken 12 i dag.

Havarerte

Sollifjell ble levert fra verftet i Mandal 22. mars 2010 for å gå som rutebåt i Troms. På vei til Troms havarerte båten med store skader i skroget. Siden har hurtigbåtene som går mellom Tromsø og Harstad vært svært omdiskuterte. Verftet i Mandal mener imidlertid at årsaken til bruddet er brudd på operasjonsbegrensningene, nemlig den høye farten.Havarikommisjonen påpeker også uheldig konstruksjonsløsning.

— Båtservice Mandal AS noterer at kommisjonen omtaler dette som en uheldig konstruksjonsløsning. Vi er enig i dette, men konstruksjon av en hurtigbåt er av hvilken styrke skroget skal ha veid opp mot andre egenskaper, skriver administrerende direktør Bjørn Fjellhaugen i en pressemelding.

Mindre drivstoff

Han påpeker at oppdraget var å lage en båt som var lettbygd og med god driftsøkonomi, samtidig som den skulle ha styrken som regelverket krever.

— Dette produktet har kunden fått, mener Fjellhaugen. Han understreker at hurtigbåtene ombygd til å være sterkere slik at de skal tåle mer sjø. Likevel bruker de betydelig mindre drivstoff enn tilsvarende båter.