superspeed nestenkollisjon (8).jpg Foto: Oskar Osmundsen
lavsuperspeed nestenkollisjon (6).jpg Foto: Oskar Osmundsen
lavsuperspeed nestenkollisjon (8).jpg Foto: Oskar Osmundsen
superspeed nestenkollisjon (6).jpg Foto: Oskar Osmundsen
superspeed nestenkollisjon (7).jpg Foto: Oskar Osmundsen

FLEKKERØY: — Jeg er den første til å banne når båter krysser på tvers foran meg, så her skal jeg bare legge meg paddeflat. Det var jeg som oppførte meg idiotisk. Så hvis dere først skal skrive om dette, så vil jeg gjerne si til kapteinen på Superspeed: Beklager, jeg var uoppmerksom.

Det forteller den erfarne skipperen som har trålt norske farvann på kryss og tvers i en mannsalder, og som er kjent for nettopp sin kunnskap om havet. Tirsdag ettermiddag var han "skurken" på Byfjorden.

På Superspeed sier kapteinen følgende til Fædrelandsvennen:

— Det var aldri fare på ferde, og det var ingen stor unnamanøver, ikke noe å skrive om i avisen i alle fall, sier han.

"Skurken" ble helt

Om kapteinen på Superspeed kan ha sendt noen høylydte tanker til den uoppmerksomme skipperen på den lille dykkerbåten tirsdag ettermiddag, var det andre som takket ham like høylydt et kvarter senere.

Det får Fædrelandsvennen bekreftet hos Redningsskøyta "Kaptein Egil J. Nygård".

— Det er riktig at han reddet en båt som havarerte og var i ferd med å gå på land, sier mannskapet på redningsskøyta til avisen.

Men tross heltestatus vil skipperen som har et kjent og kjært navn blant norske dykkere, forbli anonym i avisen.

— Jeg vil da ikke fremstå som noen idiot heller, bemerker han tørt.

Bildene

De spektakulære bildene av gigantiske Superspeed som tilsynelatende vrenges til side for den lille sjarken på Byfjorden, gikk sin seiersgang over hele landet onsdag.

lavsuperspeed nestenkollisjon (6).jpg Foto: Oskar Osmundsen

Det var Oskar Osmundsen som knipset bildeserien:

— Rett før Oksøy fyr måtte Superspeed vike kraftig, nærmere 90 grader for å ikke å kollidere med en kryssende fiskebåt, fortalte han til Fædrelandsvennen.

Var oppmerksom

Linjedirektør Odd Grønberg i Colorline beskrev hendelsen slik overfor Fædrelandsvennen:

— Kapteinen så tidlig at sjarken ikke kom til å vike. Selv om kapteinen ga de nødvendige signaler med hornet. De prøvde også å kalle opp fiskebåten på VHF, uten noen reaksjoner. For å være sikker gjorde kapteinen derfor denne unnamanøveren og reduserte farten, forteller Grønberg.

— Så det gikk greit?

— De gikk greit klar, ja. Da Superspeed kom på høyde med sjarken reagerte han. Men da skulle den ha veket unna for lenge siden, sier Grønberg.

— Det er en farlig lek når de prøver å lure seg inn foran Superspeed som holder en fart på 20 knop og oppover til den når 27 knop etter Grønningen, sier Grønberg som mistenkte sjarken for å prøve å smyge seg inn foran ferja og beklaget manglende sjøvett hos skipperen på den lille båten.

Prøvde ikke

Skipperen forklarer til Fædrelandsvennen at han ikke hørte hornet til ferja på grunn av motorstøy i båten.

— Jeg hadde fokus på en stake og en holme foran meg og var blendet av sola. Ferja kom aktenfor tvers. Jeg var uoppmerksom et øyeblikk der, og så ikke dit. Dessverre hadde jeg problemer med VHF-en, og hørte ikke oppkallet der heller. Det var altså flere uheldige omstendigheter. Og jeg må bare beklage, sier skipperen, som slo på en reserve-VHF etter at han oppdaget ferja.

— Da kom nødmeldingen fra Tjøme radio om båten som hadde havari ute ved Randesund, så da fikk vi nå hjulpet til der i alle fall, forteller han.