Kristiansand: Mandag lovet samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp) at Kristiansand kan fjerne rushtidsavgiften og likevel få 255 millioner i belønningsmidler fra staten. Men da må byen finne andre tiltak som stanser veksten i biltrafikken.

Forskningsleder ved Transportøkonomisk institutt, Aud Tennøy, tviler på at Kristiansand klarer det uten restriktive tiltak.

— Kristiansand legger opp til vekst i biltrafikken på grunn av måten areal blir bygd ut på og siden det bygges nye veier. Da må man sette inn restriktive tiltak hvis man ikke ønsker vekst i biltrafikken, sier Tennøy.

— Dette er ikke et kontroversielt syn, sier hun.

Bilområder

Forskningsleder i Transportøkonomisk institutt, Aud Tennøy, tror ikke Kristiansand får ned biltrafikken uten rushtidsavgift. Foto: Svein Erik Dahl/Samfoto

Rushtidsavgiften ble innført i september i år, og førte til en nedgang i biltrafikken på 2,2 prosent. Spørsmålet er altså om det er mulig å finne andre tiltak som sørger for nedgang.Aud Tennøy mener Kristiansand blant annet skulle ha bygd nye boligområder på en annen måte hvis de ville ha nedgang i biltrafikken.

— Til tross for at Kristiansand gjør mye bra, så bygger man også byen utover og ikke innover. Når man legger småhusbebyggelse utenfor byen, så produserer det mye biltrafikk, sier Tennøy.

Hun peker også på to andre forhold som gir mer trafikk: Nye veier og vekst i Sørlandsparken.

— Det er vanskelig å forstå hvorfor man bygger ut Sørlandsparken. Det bidrar virkelig til å øke biltrafikken.

Gratis buss

Den politiske ledelsen i Kristiansand har foreslått en rekke ikke-restriktive tiltak for å stanse veksten i privatbilismen. Blant annet eget felt for biler med to passasjerer, bedre gang— og sykkelveier, utbygd park-and-ride og flere avganger med bussen.Varaordfører Jørgen Kristiansen (KrF) har også ivret for gratis buss.

— Vil ikke gratis buss kunne ha en god effekt?

— Erfaringene med gratis buss er at det først og fremst er de som går og sykler fra før som bruker dem. For å få flere til å ta buss, må du forbedre tilbudet med tiltak som egne bussfelt og flere avganger. Det kan bedre konkurranseevnen med bilen, sier Tennøy.

— Men det vil altså ikke være nok for å få ned biltrafikken i en by som Kristiansand?

— Nei, det må restriktive tiltak til når man gjennomfører andre tiltak som gir vekst.

Virkemidler

Ordfører i Kristiansand, Arvid Grundekjøn (H), mener Kristiansand burde fått anledning til å konsentrerer seg om de tiltakene de selv foreslo.— Vi har ikke fasiten på hvordan det ville ha slått ut. Men et flertall i bystyret mente at vi burde fått anledning til å prøve, og sett hvordan det fungerte. Men det fikk vi ikke.

Gruppeleder i Frp, Tor Utsogn, vil ikke være konkret på hva Kristiansand må ha i stedet for rushtidsavgift ut over å se til hva Stavanger og Bergen har gjort.

— Det er helt klart at den politiske ledelsen her i byen ønsker å bli kvitt rushtidsavgiften. Men nå må vi gjøre dette på en god måte, før vi buser ut i offentligheten med tiltakene, sier Utsogn.

Ny regnemåte kan

Når trafikkveksten i Kristiansand måles, tas også gjennomgangstrafikken med.

— Det er ikke rettferdig at vekst i den trafikken som bare går rett gjennom byen blir tatt med. Det innebærer at vi blir rammet av økt trafikk mellom Oslo og Stavanger, sier ordfører Arvid Grundekjøn.

Det er den totale trafikkmengden som blir målt når Samferdselsdepartementet skal avgjøre om Kristiansand skal få belønningsmidler. Grundekjøn mener de må bli målt på vekst i den lokale trafikken.

Miljøvernminister Tine Sundtoft (H), kjenner til den diskusjonen

— Jeg kjenner godt til den, og det kan nok være at departementet er åpen for en slik diskusjon. Men man må uansett vise til resultater der man får kollektivtrafikken opp og bruken av privatbil ned, sa Sundtoft da Fædrelandsvennen snakket med henne på fredag.