Sjefen for politiets innsatsgruppe Grenseløs, politiinspektør Odd Skei Kostveit, peker på at tyveriene tok av i 2007, og at det årlig har forsvunnet båtmotorer ut av landet for anslagsvis 100 millioner kroner.

— Vi har nå gjennom internasjonalt politisamarbeid slått ut det mest aktive av disse kriminelle nettverkene. Resultatet er at vi nå knapt har tyverier av båtmotorer i området som Grenseløs dekker vest for Oslofjorden. Spesielt plagsomme var disse tyveriene i Vestfold og Telemark. Jeg vil tro at denne positive endringen også omfatter de andre stedene der dette kriminelle nettverket opererte, sier Skei Kostveit til Aftenposten.

Ligaens base

Gjennombruddet kom da polsk politi i midten av januar slo til mot tre av ligaens påståtte bakmenn og andre personer knyttet til det kriminelle nettverket i byen Koszalin.

Hovedetterforsker Terje Stubb-Olsen og sjefen for Grenseløs, politiinspektør Odd Skei Kostveit har samarbeidet tett om opprullingen av båtmotorligaen. Foto: Arild M. Jonassen

Samtidig med pågripelsene i Polen ble det også avdekket et lager i byen med 25 båtmotorer som ble stjålet på Tjøme i Vestfold i oktober i fjor. Den fjerde tiltalte bakmannen sitter fengslet i Norge.Flere av ligamedlemmene er dømt for tilsvarende tyverier i flere andre europeiske land, eller de er under straffeforfølgning også der.

Nesten samtlige kommer fra Koszalin og byens nærområder. Dette er ikke langt fra byen Drawsko Pomorskie, som huser nettverkene med smugling av øl, sigaretter og brennevin til Norge som sin spesialitet.

1800 båtmotorer årlig

Opprullingen av båtmotorligaen startet for alvor i slutten av 2011. En oppsiktsvekkende politianalyse fikk ledelsen i Grenseløs til å kaste seg over saken. Analysen viste at det var stjålet 1300 til 1800 båtmotorer årlig i Norge i tidsrommet 2007–2011. Og enda viktigere: Mye tydet på at en liga var spesielt aktiv innen denne kriminaliteten, rettet mot småbåthavner og lagringsplasser for båter i vinterdvale.

En hemmelig rapport utarbeidet av Grenseløs, pekte på navngitte polske bakmenn i dette kriminelle nettverket, med båtmotorer på 50 til 250 hestekrefter som sin spesialitet. De største motorene har en nypris på opp mot 300 000 kroner.

To av ligaens sjåfører, stoppet med stjålne båtmotorer i Tyskland, hadde gitt politiet viktig informasjon om sentrale bakmenn.

Venter på dom

Politiet har langt fra klart å få bevis for alle de tyveriene som de mener denne båtmotorligaen har stått bak. Grenseløsleder Skei Kostveit ser det som viktigst at de i samarbeid med politikolleger i inn— og utland har klart å slå ut hele nettverket. Han ser det i den forbindelse som svært viktig at de har tatt det han anser som ligaens bakmenn.

Totalt foreligger det nå tiltaler og dommer for tyveri av rundt 100 båtmotorer, fordelt på åtte tyveriraid siden 2008. Politiet har redusert antallet turer av bevismessige årsaker.

Tyveriene har skjedd fra båthavner i Sverige, Østfold, Vestfold, Telemark, Agder-fylkene og Hordaland. Grenseløs har jobbet tett med det stedlige politiet.

— Jeg vil ikke minst trekke frem samarbeidet med polsk politi og påtalemyndighet. Takket være penger vi fikk fra en sentral pott, har det vært mulig å holde trykket oppe over tid i avsløring av båtmotorligaen.

Får dom i Skien

En av de mest omfattende sakene er mot en 38 år gammel polakk som fremstilles på tiltalebenken i Skien i juni. 38-åringen knyttes i tiltalen til tyveri av 60 båtmotorer fordelt på syv tyveriraid, i Norge og Sverige i 2008–2012. I perioder med intens spaning har hele styrken i Grenseløs jobbet med saken.