KRISTIANSAND: Ifølge Lena Petersson, kommunikasjons— og markedsdirektør i Star Tour, var årsaken til den kraftige forsinkelsen at internasjonale hviletidsbestemmelser slo inn for flymannskapet.

— Dette skjer ikke ofte, sier Petersson.

Lena Petersson, kommunikasjons- og markedsdirektør i Star Tour. Foto: Barbro Steinde

Klaget på dårlig informasjon

Flyet til Gran Canaria skulle tatt av fra Kristiansand lufthavn Kjevik klokken 14.30 lørdag. Etter over fem timer med venting på flyplassen fikk passasjerene i går kveld beskjed om at flyet var kansellert. De 50-60 passasjerer måtte enten reise hjem igjen, eller de ble innlosjert på hoteller i Kristiansand.

Til Fædrelandsvennen klaget passasjerene på dårlig informasjon underveis.

— Dette er ikke noe greit. Star Tour svarer ikke på telefon, og passasjerene er veldig misfornøyde, fortalte Arvid Mjåland (80).

Ber om forståelse

Lena Petersson i Star Tour sier det var handlingsselskapet på Kjevik, som er en del av SAS, som stod for informasjonen til passasjerene på flyplassen i går ettermiddag og kveld.

— Det ble gitt informasjon seks ganger. Vi kommer til å se på hva som ble sagt over høytalerne, men vi ber om forståelse for at det ikke var så mye informasjon å gi før flyet til slutt landet. Da var det for seint å ta av igjen, sier Petersson.

Hun sier Star Tour selv vil se på om de kunne håndtert situasjonen bedre.

- Mannskapet måtte hvile

På grunn av dårlig vær valgte pilotene på flyet fra Grand Canaria å lande på Torp i stedet for Kjevik lørdag. Passasjerene ble busset til Kristiansand. Da flyet endelig landet på Kjevik var det for seint å sette kursen mot Kanariøyene med nye sydenturister.

Øystein Svaland, teamleder ved Kristiansand lufthavn Kjevik, fortalte Fædrelandsvennen lørdag at årsaken til at flyet ble kansellert, var at det mistet den såkalte ”slot tiden” sin som styrer plassen i luftrommet i Europa.

Men i følge Star Tour var det internasjonale hviletidsbestemmelser som var avgjørende.

— Det gikk det en del timer slik at flyselskapet ikke hadde lov til å la de ansatte ombord jobbe lenger. Dette er i henhold til internasjonale hviletidsbestemmelser som skal ivareta sikkerheten, sier Lena Petersson i Star Tour.

Flyet tok av fra Kjevik klokken ti søndag formiddag. Star Tour opplyser om at alle de reisende vil ble kompensert for det tapte reisedøgnet i henhold til pakkereiseloven.