AMPUTERT: Rektor Ragnhild Nilsen Topstad tar med seg hele personalet på Voie skole på en langhelg i Nice. Torsdag kveld skulle de vært på sightseeing i Nice. Det ble det ikke noe av. Foto: Kjetil Nygaard
GOD SERVICE: Ekteparet Inger og Johan Gulbrandsen var godt fornøyde med hvordan Flynonstop håndterte forsinkelsene. Foto: Kjetil Nygaard
HEKTISK: Restaurantsjef Lennart Pettersen og hans ansatte laget mat til 98 personer på sparken. Foto: Kjetil Nygaard

KRISTIANSAND: – Nå skulle vi egentlig vært på sightseeing i en landsby utenfor Nice. Det går vi dessverre glipp av. Men servicen fra Flynonstop har vært veldig bra, sier Bente Norman.

Hun er en av de 98 passasjerene som klokka 12.20 torsdag skulle tatt av med Flynonstop sitt Embraer-fly til Nice i Frankrike. Det skjedde ikke.

Passasjerene fikk straks matkuponger, men det ble etter hvert klart at forsinkelsen ble mer enn de hadde forespeilet seg.

– Erstatter ikke Nice

Ved 17.30-tiden ble de fraktet i to omganger til Rica Dyreparken Hotel, hvor det ventet buffetmiddag av den fine sorten. Flynonstop lot passasjerene spise og drikke på sin regning mens de ventet på at et annet fly skulle ankomme Kjevik og frakte dem til Nice.

– Dette var en flott gest av Flynonstop. De har gitt oss god informasjon hele tiden, og kompensert med mat. Men det erstatter jo ikke sightseeingen i Nice, sier Norman.Flynonstop beregner at flyet vil ta av klokka 23.00, altså over ti timer forsinket.

Amputert weekend

43 av passasjerene kommer fra Voie skole, som skal på personalseminar denne helga. De skal fly hjem igjen søndag morgen, og får en noe amputert tur.

AMPUTERT: Rektor Ragnhild Nilsen Topstad tar med seg hele personalet på Voie skole på en langhelg i Nice. Torsdag kveld skulle de vært på sightseeing i Nice. Det ble det ikke noe av. Foto: Kjetil Nygaard
GOD SERVICE: Ekteparet Inger og Johan Gulbrandsen var godt fornøyde med hvordan Flynonstop håndterte forsinkelsene. Foto: Kjetil Nygaard

– Hele sightseeingen i Nice forsvinner. I morgen og lørdag er det personalseminar. Men det går fint. Vi har det greit her, selv om det ikke akkurat er som å være i Nice, sier rektor Ragnhild Nilsen TopstadHun er også godt fornøyd med Flynonstops håndtering av situasjonen, som hun betegner som kjedelig.

Pensjonisttur

De resterende 55 passasjerene er ei gruppe pensjonister. De skal være i den franske byen i ei uke.

– Flynonstop har gitt oss fantastisk service. Når de kun har én flygemaskin er det klart de er sårbare, og man må forvente at det oppstår et teknisk problem ei eller annen gang. Men det var jo litt dumt at det skjedde når akkurat vi skulle reise, sier Johan Gulbrandsen.

– Vi skulle jo sittet på en femstjerners restaurant på den franske rivieraen nå. Men flyselskapet skal ha all mulig skryt for måten de har håndtert dette, sier Gulbrandsen.

Mat på sparket

Restaurantsjef Lennart Pettersen måtte hive seg raskt rundt for å få tak i folk som kunne lage middag til 98 sultne flypassasjerer som allerede hadde tilbrakt sju timer på flyplassen.

– Det gikk fint. Vi er vant til å gjøre slike stunt på sparket, men det ble jo litt ekstra jobb. Gjestene virker godt fornøyde. Jeg synes Flynonstop skal ha skryt for måten de har håndtert dette, sier Pettersen.