TURISTENE MALTE: Harald Olaf Neumann var i fjor på ferie i Norge, og hjalp til med å male resepsjonsbygget på Roligheden Camping som var falleferdig og lite presentabelt. Bak sitter Jan Kristian Ødegård (10) og maler. Foto: JON ANDERS SKAU

KRISTIANSAND: — Takk og lov for det! kommer det spontant fra teknisk direktør Ragnar Evensen i Kristiansand kommune da Fædrelandsvennen halvveis spør, halvveis opplyser om at det gamle, litt underlige bygget er revet.

— Det gamle bygget var ikke brukende til noe. Det måtte ned, sier Evensen.

- Hva kommer opp?

— I år er det bare penger til en midlertidig brakke, samtidig som vi tilrettelegger en stripe for bobiler, forteller Ragnar Evensen.

Men i løpet av året legger kommunen fram et forslag til hvordan området skal bli i fremtiden.

— Det er en reguleringsplan under utarbeidelse, som vil bli presentert i løpet av året, sier Evensen.

Bobilcamp og vandrehjem

I september 2010 behandlet byutviklingsstyret en prinsippsak om Roligheden. Politikerne anbefalte den gang fortsatt drift av campingplassen, og at man skulle forsøke å finne plass til både bobil-parkering og et nytt vandrehjem i tillegg til at de allmenne friluftsområdene ble ivaretatt. Politikerne ønsket samtidig at det skulle settes av penger til å få nye Roligheden opp og stå til 2014. ## Landemerket

Roligheden har vært et av de mest attraktive badeområdene i Kristiansand i hele etterkrigstiden. Fram til rundt 1970 var det ti meter høye stupetårnet et kjent og populært landemerke. Etter en periode med mindre bruk, har Parkvesenet registrert en økende interesse blant lokalbefolkningen for å bruke området de siste årene. Etter at Forsvaret forlot Marvika, ønsker Parkvesenet samtidig å se også dette området i sammenheng med Roligheden.

Båthavn og molo

Eiendomsforvalter Per Christian Nygård i Kristiansand Eiendom er sentral når området nå skal reguleres på nytt.

— Vi er tidlig i prosessen og har begynt å diskutere mulighetene som ligger der. Det har vært nevnt at vi kan etablere en molo og utvide den eksisterende båthavna noe, samtidig som vi gjør plass til flere båter, forteller Nygård.

Boliger, verksted og båtopplag

— Vi ser også på muligheten for å etablere boliger i området som kan finansiere noe av det vi skal bygge, sier Nygård. I tillegg til vandrehjem, sanitæranlegg, resepsjonsbygg og tilhørende fasiliteter, vil spesielt en molo koste mye penger, påpeker han.

- Så campingen og vandrehjemmet vil ikke være lønnsomt?

— Nei, jeg tror ikke det vil være det. Men det vil vi komme nærmere inn på i en lønnsomhetsanalyse, sier Nygård.

De mest aktuelle områdene for boligbygging ser ut til å være på baksiden av båtgarasjene og opp mot Rosegården, mellom båtgarasjene og Nye Tegelverksvei, og på den andre siden mot Framnesveien.

— Men vi legger ikke opp til boliger i de sjønære områdene eller på campingarealene, sier han.

Båtgarasjene

— Vi skal legge til rette for friarealer. Campingen skal være friområde. Båtopplaget vil eksistere som i dag. Men på sikt vil det nok være ønskelig etablere den lengre borte fra sjøen, sier Nygård.

- Og båtgarasjene?

— Der vil vi vurdere muligheten for å kombinere dem med verksted, næringsvirksomhet og boliger, sier han.

— Vi vil vurdere om det kan kombineres. De legger beslag på så store arealer at vi må se på muligheten, sier han.