KRISTIANSAND: — Vi ønsker å være tilgjengelig der kundene er. Derfor lanserer vi nå en egen app for mobiltelefoner, forteller Jan Rune Ausland, daglig leder i Agder Taxi.

Agder Taxi lanserer nå sin egen bestillingsapp, som første taxiselskap på Sørlandet. Appen har allerede vært tilgjengelig på App Store en stund. Bare på tirsdag denne uka ble det foretatt over 50 bestillinger via det nye systemet.

— Taxibransjen har med få unntak vært akterutseilt når det gjelder slike tilbud. Det er bare noen få sentraler i Oslo og Bergen som benytter egne apper, fortsetter Ausland, som er stolt av nyvinningen:

— Jeg er veldig stolt. Vi har gått i bresjen for dette, og har vært aktiv med i utviklingen av appen.

KAN FØLGE MED PÅ MOBILEN: Via smartmobil og den nye appen til Agder Taxi, kan kundene via kart følge med hvordan den bestilte taxien ligger an i løypa. Foto: Tormod Flem Vegge

Kan følge bilen på kart

Via appen er det mulig både å bestille taxi umiddelbart og også flere måneder fram i tid. Via et innebygd kart kan kunden følge bevegelsene til den bestilte taxien.

— I helga testet jeg selv appen. Jeg var på fest i sentrum. Fra kjelleren i et lokale i Festningsgaten, kunne jeg følge med på hvor taxien befant seg. Denne muligheten er en vinn vinn situasjon for både kunden og oss. Ved å følge med på hvor taxien befinner seg, trenger man ikke å gå ut før taxien står i nabolaget. Samtidig unngår man ventetakst, som ofte kan koste både 50 og 100 kroner hvis kunden drøyer for lenge, forteller taxi-sjefen.

Utviklet i Kristiansand

Appen er utviklet av det kristiansandsbaserte firmaet Go Mobile. Utviklingen startet i august i år. Go Mobile har brukt en allerede eksisterende plattform, og tilpasset denne til Agder Taxi sine bookingsystemer.

— Er det mulighet for å betale for turen via appen?

— Det ingen betalingsløsning per i dag, sier Ausland, som håper at selskapet vil kapre ekstra kunder med den nye teknologien.

I løpet av ett år mottar Agder Taxi rundt 500.000 bestillinger. Ausland håper at 3-4 prosent av bestillingene vil bli foretatt via den nye appen.

— Ingen arbeidsplasser vil bli overtallige på kundesenteret vårt på grunn av appen, understreker han.

Siv E. Wiken, administrerende direktør i AKT til Fædrelandsvennen. Foto: Tormod Flem Vegge

AKT-app med 2000 brukere

Agder kollektivtrafikk (AKT) lanserte sin billettapp i begynnelsen av november. Via den kan busspassasjerer bestille billetter. Selve mobiltelefonen fungerer som billett, som vises til bussjåføren.

— Vi nærmer oss nå 2000 registrerte brukere. Hver dag selges det 50-60 billetter, forteller Siv E. Wiken, administrerende direktør i AKT til Fædrelandsvennen.

— Er dere fornøyde?

— Vi er fornøyde med at vi stadig får flere brukere. Nå er vi i en periode hvor vi skal vurdere brukervennligheten til appen, på bakgrunn av tilbakemeldinger fra kunder. Etter hvert lanserer vi versjon 2.0, forteller Wiken.