KRISTIANSAND: Tidligere har Kystverket kategorisert havna som en samling av terminaler. I dag ble den siste inspeksjonen gjennomført som sikret nytt sertifikat.

– Nå er vi sertifisert i henhold til EU-direktiv 2005–65. Det betyr at vi har overordnet ansvar for alle internasjonale terminaler innenfor kommunens sjøområde, sier driftssjef i Kristiansand Havn, Thomas Granfeldt, til fvn.no.

Dette betyr at den kommunale havna holder oversikt over forskjellige havner i kommunen, for eksempel Xstrata og Elkem, særlig i forbindelse med havnesikkerhet.

– I praksis betyr så informerte vi havnene etter at det smalt å Utøya. Vi kontaktet da sikkerhetssjefene og ba dem om å være klare dersom det skulle være nødvendig å sikre havna, sier Granfeldt.

I Oslo ble sikkerhetsnivået hevet og flere båter som opprinnelig skulle dit, ble omdirigert til Kristiansand. Likevel ble det aldri nødvendig å heve sikkerhetsnivået i Kristiansand.

Det var Kystverket sørøst som gjennomførte den siste kontrollen i dag tidlig.

– De gjennomgikk planverket vårt og de stilte spørsmål til ansatte i havna. De ba også om å få dokumentasjon på avviksrapportering. De lurte spesielt på avviksrapportering i forbindelse med en vi anmeldte til politiet for å ha hoppet over gjerdet til ferjeterminalen, sier Granfeldt.

Bakgrunnen for den nye sertifiseringen er økte sikkerhetskrav i internasjonale havner. Dette betyr at personer som tar seg inn i sikkerhetsområder uten adgangstillatelse, vil bli anmeldt.

Fra før er det bare havna i Oslo som har fått den såkalte ”Statement of compliance of a port”.