KRISTIANSAND: — Naturvernforbundet får inn en del historier om mennesker som gjerne vil ta bussen. Men enten mangler det buss der de bor, eller så går det ikke buss dit de jobber, sier Marte Rostvåg Ulltveit-Moe, som er leder Naturvernforbundet i Kristiansand.

Under "Bilfri dag i Kvadraturen" lanserte de sin nye aksjon, som har fått navnet Bedre Buss. Målet er å samle inn historier fra dem som ikke kan ta bussen fordi det mangler ruter, avganger, korrespondanser eller forbindelser.

Disse historiene skal så overleveres til fylkespolitikerne, som er de som bestemmer hvor mye penger det skal brukes på kollektivtrafikken i Vest-Agder.

Mange av oss som kjører buss er naturlig beskjedne.

— Jeg tror at summen av dette blir noe som ikke er mulig å overse. Mange av oss som kjører buss er naturlig beskjedne. Ingen kan unngå å få med seg at bilistene ønsker bredere vei, mens de som kjører budd er mer beskjedne og forsiktige, mener Ulltveit-Moe.

Del din erfaring

Hun mener at det derfor er ekstra viktig at folk deler sine erfaringer om hvor det mangler bussruter. De har blant annet opprettet en egen gruppe på Facebook.

— Mange tar buss fem dager i uka fordi de ikke har råd til bil. Vi må videre og komme dit at også de som har bil velger buss, sier Ulltveit-Moe.

Først og fremst mener hun at løsningen er å øke driftsmidlene til kollektivtrafikken. Lederen av Naturvernforbundet påpeker også at politikerne sier det er selskapene som bestemmer rutene, mens selskapene svarer at det er deres jobb å skaffe mest mulig buss for pengene.

Økonomi

— De gjør en god jobb, men har trange budsjetter. Et bra tilbud skaper flere kunder, forklarer Ulltveit-Moe.

Hun mener derfor det er viktig å ikke se for statistisk på kundegrunnlaget. At det bare er to stykker fra holdeplassen i dag, betyr ikke at det vil være slik for alltid.

— Dette koster penger, men det er mye raskere å skape et bedre busstilbud enn å bygge en bredere vei til Søgne, påpeker lederen.

Videre sier hun at kollektivtrafikken ofte blir offer for egen suksess. Når bussene blir fulle er ikke tilbudet lengre like bra.

— Pris og lønninger stiger også, så det er viktig å prioritere driftsmidler til kollektivtrafikken. Da vil også flere reise kollektivt, poengterer Ulltveit-Moe.

Flere bilfrie dager

Samtidig som Naturvernforbundet synes det er kjempemoro med en bilfri dag og folkelivet som følger med, mener lederen dette er for sjeldent.

— Det er blide fjes og folk har syklet og gått hit, men det er litt for mange bildager i forhold til denne ene bilfrie. Vi vil ha flere bilfrie dager i året!