KRISTIANSAND: – Lærerne skal verken være kaffekokere, it-ansvarlige eller renholdere. Læreren er den mest sentrale faktoren for elevenes læring, og det er på høy tid at lærerne får mer tid til å være sammen med elevene fremfor å bruke tid på møter, rapportering og andre oppgaver. De skal være i klasserommet for å jobbe med undervisning, sier Eva Kvelland (V), nestleder i oppvekststyret.

Bystyret uttrykte stor bekymring for de 44 elevene som har fått "ikke vurderingsgrunnlag" som standpunktkarakter i ett eller flere fag ved utgangen av grunnskolen våren 2012, da de behandlet statusrapport for Kristiansandsskolen onsdag. I denne gruppa inngår hjemmesittere og elever som velger å bli borte, men man antar at årsakene er mange. Felles for gruppa er at de ikke mestrer skolen og de krav skolen stiller, og skolen mestrer ikke å gi dem det de trenger for å lykkes.

Vil fjerne tidstyvene

Kvelland overbeviste politikerkollegene om at læreren er nøkkelen til å redusere antall elever som faller utenfor.

– Et nasjonalt tidsbrukutvalg konkluderte i 2009 at lærerne pålegges en administrativ byrde. Vi vil fjerne tidstyvene og få lærerne tilbake til kjerneoppgavene. Lærerne skal få lov til å være lærere, sier Kvelland.

Hun fikk enstemmig gjennomslag for at oppvekststyret skal vurdere konkrete tiltak for å redusere lærernes administrative byrder. I tillegg skal oppvekstyret vurdere behov for en plan for etter— og videreutdanning av lærere.

– Er dette økonomisk mulig, når rådmannen foreslår en innsparing på omlag 30 millioner kroner i skolesektoren fram til 2016?

– Ja, det gjør disse vedtakene enda viktigere. Lærerne skal skjermes, sier Kvelland.

Tverrpolitisk enighet

Oppvekststyrets leder, Mette F. Roth (H) stiller seg hundre prosent bak forslagene fra Venstre.

– 44 elever uten standpunktkarakter er et høyt tall for lille Kristiansand. Tallet skal være lavere neste år. Det må bli slutt på byråkratisering av lærerne. Kompetanseheving vil dessuten heve statusen til læreryrket, sier Roth.

Kvelland og Roth vil undersøke nærmere hva som er årsakene til at elever faller utenfor skolen.

– Det er helt fantastisk at vi er så tverrpolitisk enige. Vi er blitt veldig samkjørte i oppvekststyret, og slik får vi større gjennomslag, sier Roth.

Møter stjeler tid

Tidsbrukutvalgets rapport slår fast at alt for mye av lærernes verdifulle tid går til spille. Blant annet svarer 71 prosent av 5000 lærere at de bruker for mye tid på pålagte møter og samarbeid. Når lærerne får spørsmål om å utdype hva de ønsker å bruke mindre tid på, kommer ro og orden høyest på lista. Tilrettelegging og bruk av it-utstyr og frukt- og matservering kommer også høyt opp på lista over oppgaver lærerne mener stjeler tid i klasserommet.

83,9 prosent mener at det å dokumentere elevvurderinger tar for mye tid.

Tidsbrukutvalget ble opprettet av Kunnskapsdepartementet i 2009.