LILLESAND: — Vi har et kjempeproblem. Vi har bygget opp kompetanse NAV ikke har bruk for. Derfor har styret gitt administrasjonen fullmakt til å gjøre de nødvendige tiltak, sier ordfører og styreleder i Avigo as, Arne Thomassen.

Han forteller at dette er første gangen det blir sagt opp folk ved den 20 år gamle bedriften.

— Det gjelder mennesker med stor kompetanse, og som nettopp har fått utdannelsen de trenger for å jobbe her. Selvfølgelig er det tungt for dem det gjelder. Dette er slett ingen hyggelig julegave, synes Thomassen.

Attføringsbedriften har i overkant av 50 ansatte, og drøye 500 mennesker er innom systemet årlig.— Avigos samfunnsoppgave er å hjelpe folk ut i jobb. Derfor er det paradoksalt at vi må la folk gå herfra, sier administrerende direktør Arne Johan Johnsen.

Optimistisk

De berørte har forskjellig praktisk, teoretisk og pedagogisk kompetanse. Ut fra kontraktene har de en til tre måneder igjen på arbeidsplassen.

— Jeg er optimistisk på deres vegne, de har god arbeidserfaring og bakgrunn. Kanskje gir dette dem nye muligheter som er vel så spennende, sier Johnsen, som medgir at avgjørelsen ikke har vært lett.

— Avigo har vokst kraftig i ti år. Når det da plutselig stopper opp, er det vanskelig å vite hva man skal gjøre.

Styreleder Thomassen forteller at bedriften i fjor gikk i et overskudd på halvannen million. I inneværende år er bildet et helt annet.

— Underskuddet blir på mer enn to millioner kroner. Vi har vært opptatt av å gi de ansatte en fair behandling, og tenker på hvordan dette må være for dem like oppunder jul. Å si opp ansatte er det vanskeligste vi i styret og administrasjonen kan gjøre, men det er nødvendig for å overleve, sier Thomassen.

— Dette vil ikke gå ut over tjenestene våre. Vi trekker bare ned til de ansatte vi trenger, legger Johnsen til.

Små rammer

Samarbeidet med NAV lokalt er godt ifølge både Thomassen og Johnsen. Men de påpeker at NAV sentralt har en kjempeutfordring.

— Vi lever mye på tiltakene NAV sier vi skal gjøre. Da prosjektet "Raskere tilbake" ble satt i gang, bemannet vi opp. Så da tiltaket stoppet opp i fjor, ble det mye ledig kapasitet her, sier Johnsen, som videre forklarer at NAV har for små rammer.

— De har press på seg for å bruke sine midler best mulig. Deres nye IT-system går for eksempel ut over tilbudet til oss.

Ruth Vagle er veileder ved kompetansesenteret og tillitsvalgt for bedriftens ledere.

— Dette er utrolig kjipt. Vi har tilbudt støtte til de berørte, å miste jobben like før jul er selvfølgelig kjempetrist.

Vagle sier videre at lederne er bekymret for det videre attføringsarbeidet ved bedriften.

— Vi mister mennesker med god kompetanse. Det er en stor ulempe for de tre kommunene som bruker oss. I forhold til NAVs behov, skal det være nok av folk som har behov for oss. Men det er visst ikke mer penger, sier Vagle, som ikke har sett noe ulovlig rundt prosessen med avskjedigelser.

  • Avigo har vokst kraftig i ti år. Når det da plutselig stopper opp, er det vanskelig å vite hva man skal gjøre.