GRIMSTAD:48,4 millioner kroner ble overskuddet etter skatt. Det er hele 23 prosent av omsetningen på 208,7 millioner kroner — opp fra en 1997-omsetningpå 180 millioner. Driftsresultatet i fjor var positivt med 116,1 millioner kroner. 36 prosent av de bokførte verdiene var finansiert med egenkapital ved utgangen av 1998. Og de bokførte 839 millioner kroner er sannsynligvis mindre enn den reelle verdien av rederiets eiendeler, slik at den virkelige egenkapitalandelen ligger enda høyere enn 36 prosent.I shipping legges det stor vekt på kontantstrømmen - hvor mye gikk netto inn eller ut av kassa i løpet av året. Litt forenklet tilsvarer tallet driftsresultatet eksklusive avskrivningene, og skulle da bli nesten 150 millioner kroner. Det er mye for et rederi av Bergshavs størrelse, som heller ikke solgte noe skip i løpet av fjoråret.Tvert i mot: Via oppkjøp av arendalsrederiet Mørland ble driften og en eierandel i et tankskip på 96500 tonn dødvekt, pluss nybyggingskontrakten på en 105.000-tonner, overtatt. Begge skipene er sluttet til Statoil/Navion. Det samme er en annen 100.000-tonner som er bestilt i Korea. I tillegg ble det kjøpt inn et moderne bilskip med kapasitet til 4600 enheter og medfølgende 10-årskontrakt med selgeren, Hyundai Merchant Marine. I fjor økte også Bergshav Shipholding eierandelene i flere skip selskapet var inne i fra før.Totalt disponerer rederiet syv skip og har to under bygging. Dessuten driver Bergshav Management AS, som ikke inngår i konserntallene til Bergshav Shipholding AS, fire skip til.(May 4 1999 12:43)