KRISTIANSAND: — Jeg ville aldri trodd det, nei, sier Toril Runden, styreleder ved Vest-Agder-museet siden i fjor.
— Absolutt ikke, sier Gunhild Aaby, formidlingsansvarlig ved museet.
— Alle prosesser er krevende. Men nå gleder vi oss over å være der vi er, sier direktør John Olsen.
Han deler gladelig prisen med 55 ansatte, mange sesongarbeidere og enda flere frivillige, og lover fest for alle sammen i løpet av høsten.
Vest-Agder-museet består av Flekkefjord museum, Lista museum, Sjølingstad Uldvarefabrik, Mandal museum, Setesdalsbanen, Gimle gård, Kanonmuseet, Kristiansand kanonmuseum, Kristiansand museum, Odderøya museumshavn og veteranskipet Hestmanden.
— Det er i seg selv en bragd, sier stortingsrepresentant Svein Harberg, leder av juryen som ga museet den prestisjetunge prisen under det årlige nasjonale museumsmøtet i Molde.
— Juryen hadde et enkelt valg. Vest-Agder-museet har lyktes i å rydde utfordringer av veien. Ti tidligere enheter er slått sammen og alle involverte vil hverandre godt, utdyper Harberg.
Lang vei
Sammenslåingen startet da stortingsmelding nummer 49 ble lagt fram i 2009. — Målet med museumsreformen var å slå sammen flest mulig museer. Før den tid var det 800 større museer i Norge. I dag er det 71, sier John Olsen, direktør ved Vest-Agder-museet.
På bordet foran ham ligger de synlige delene av prisen, et diplom og en plakett i bronse.
Nå skal plaketten ut på vandring blant de ti museene, som tegn på at alle ti har del i prisen.
Først ute er Flekkefjord museum, i en hovedbygning fra 1720-tallet med innredning som en velstående kjøpmannsbolig fra 1800-tallet. Til dette museet hører skiftende utstillinger i sjøbuene og skøyta Solstrand fra 1936.
En måned senere flyttes plaketten til Lista museum, med Nordberg fort fra andre verdenskrig, utstillinger og seminarer som kjennetegn.
I Sjølingstad Uldvarefabrik fra 1894 produseres fortsatt ullvarer på gamle maskiner, fra råull til ferdige produkter.
Mandal museum har faste utstillinger av byens store malersønner Amaldus Nielsen og Adolph Tideman, i tillegg til fotoutstillinger fra krigen spesielt og sjøfart generelt. Barndomshjemmet til Gustav og Emanuel Vigeland omfattes også av museet.
Setesdalsbanen, den smalsporede banen fra Grovane til Røyknes, kunne fått varig togstans i 2012. Det året ble driften innstilt, etter uenighet om ny driftsavtale mellom venneforeningen/stiftelsen Setesdalsbanen og Vest-Agder-museet.
Men toget var tilbake på sporet året etter, og siden har det meste gått på skinner.
Staselige og mer enn 200 år gamle Gimle gård med sin engelsk inspirerte landskapspark vil også få vinnerplaketten på en vegg etter hvert.
Kristiansand kanonmuseum er også med på vinnerlaget, med verdens nest største kanon. Sist sommer ble også jernbanen på fortet fra 1941 reetablert.
Kristiansand museum, som lenge ble vurdert for flytting til Odderøya, forblir på Kongsgård, med sin bygade, sine setesdalshus, sitt bygg med minihus og sitt
slitne administrasjons— og utstillingsbygg.
Odderøya museumshavn, med sitt aktivitetshus og sine klassiske plastbåter, er blant de sist ankomne under Vest-Agder-museets store paraply.
Sist ankomne er Hestmanden, det eneste gjenværende norske handelsskipet fra begge verdenskrigene.
Stolthet
— Vi har fjernet prefikset Vest-Agder-museet etter hvert museumsnavn. Samtidig har vi kjørt fram lokal tilhørighet ved hvert sted og fått til en samlet utnyttelse av ressurser, sier Gunhild Aaby.
— Nå virker det som om alle er stolt av hverandre, sier Svein Harberg.
Spørsmålet, mens jubel over pris fortsatt kan høres, er om alt musealt i Vest-Agder bare er såre vel.
— Hadde det enda vært så vel, svarer Aaby.
For Vest-Agder-museets ønskeliste er ikke tømt.
På den står et bygg for formidling, utstillinger og magasiner aller øverst.
Neste år utlyses en arkitektkonkurranse.
Enn så lenge må museet nøye seg med konteinere og improvisasjoner.
Tabuer
1. november åpner en vandreutstilling i Tresse med et tema som normalt ikke forventes ved et museum.
— Den handler om fattigdom og er en innspilling av stemmer som forteller om skjebner fra 1786 til i dag. Utstillingen er gratis, opplyser seksjonsleder Kathrin Pabst.
Utstillingen er også eksempel på hvorfor museet fikk den gjeveste utmerkelsen et norsk museum kan få.
«Vest-Agder-museet tør å sette tabubelagte temaer og vanskelige deler av historien på dagsorden. Temaer knyttet til religion, kropp og fattigdom er eksempler på dette. Museet har et godt fundert verdigrunnlag og utmerker seg med et grundig og bevisst arbeid med etikk, som forankres bredt i organisasjonen», skriver juryen, som foruten Svein Harberg besto av museumsdirektør Isabella Nilsson fra Göteborg Kunstmuseum og tidligere kulturredaktør Haakon Bekeng-Flemmen i Klassekampen, med generalsekretær i Norges museumsforbund Liv Ramskjær som sekretær.
Et museum kan altså være langt mer enn fortid og et sted for hyggelig mimring en solvarm søndag ettermiddag.
— Det er også samtid og det kan også være ubehagelig. Få snakker om det, men det er et faktum ti prosent av alle norske barn og 13 prosent av alle norske voksne lever under fattigdomsgrensen. Ved å fokusere på dette med egen utstilling, kan museet medvirke til forståelse ved å ta en stor og sårbar gruppe på alvor, sier Kathrin Pabst.
Et annet eksempel er at mer enn tusen av våre nye landsmenn i år har kommet gratis inn ved museets ulike museer.
Som et tredje og ferskt eksempel nevner hun Buen i Mandal, der en stor plastbåt stilles ut.
— Som så mye annet har også den to sider. Vi viser den ene siden som er glansende og fin. Men vi forteller også skyggesiden, den som handler om løsemidler og vanskeligheter med avhending av plastbåter.
Debatten som i flere år raste for eller imot flytting av museet på Kongsgård til Odderøya, er ikke lenger tema.
— Den ballen ble lagt død i 2014, sier Pabst.
— Flytting ville bli veldig komplisert og veldig dyrt, sier Gunhild Aaby.
Agder naturmuseum og botaniske hage ble kåret til årets norske museum i 2005.