KRISTIANSAND: — Jeg har lite til overs for at det stilles spørsmål ved vegvesenets tall i tunnelsaken. Det blir bare en ørkesløs debatt, sier samferdselsminister Liv Signe Navarsete (Sp) til Fædrelandsvennen.I går morges var hun på befaring i Kristiansand for med egne øyne å se stridens kjerne. I en times tid ble hun vist dagens bro over Gartnerløkka fra ulike vinkler og skisser av hvordan både bro- og tunnelalternativet ser ut på kartstadiet. - Svært dyktige

Det var regionkontoret til Statens vegvesen som arrangerte befaringen, og Navarsete understreket at hun har svært lite sans for den kritikken som har kommet mot vegvesenets og Vegdirektoratets beregninger i denne saken.- Vi har svært dyktige folk i både veivesenet og Vegdirektoratet. Så den kritikken som har kommet har jeg svært lite til over for, sier hun.Denne refsen rammer kommunen. Så sent som tirsdag denne uken sendte ordfører Jan Oddvar Skisland (KrF) et brev til blant andre Navarsete. Der la ordføreren ved et vedlegg fra førsteamanuensis Sigbjørn Sødal, som hudflettet Vegdirektoratets beregninger.Sødal anklager blant annet direktoratet for det han kaller «betydelig mangel på innsikt i trafikale problemer», og han mener direktoratets beregninger av vedlikeholdskostnader inneholder feil.- En slik mistillit til tallene er det ingen grunn til. Jeg har også i andre veisaker sett at det forsøkes å så tvil om fagmyndighetenes beregninger, og det fører aldri fram. Jeg har full tillit til de kalkylene som er lagt fram for meg, sier statsråden.Også fylkesordfører Thore Westermoen (KrF) avla Kristiansand kommune en klar visitt da han presenterte fylkespolitikernes argumenter for bro.- Vi har stor tillit til grunnlagsarbeidet fra vegvesenets side og har ikke følt behov for nye utredninger, sa Westermoen. Angrer intet

Men Skisland føler seg ikke truffet av kritikken og angrer intet.- Absolutt ikke. Vi reagerer når det som nødvendigvis må være subjektive vurderinger, av veivesenet fremstilles som fakta. Vi kjøper ikke ukritisk deres rapporter når de har blitt en part i saken. Det er derfor vi har leid inn Sigbjørn Sødal. Han motbeviser flere av påstandene fra veimyndighetene, blant annet om at tunnel vil føre til mer kødannelse.- Men kan ikke en slik tilnærming virke mot sin hensikt når statsråden slår ring om sine fagetater?- Nei. Vi er nødt til å si fra når vi ikke har 100 prosent tillit til veivesenet.Alle dem som hadde håpet på klare signaler fra Navarsete på gårsdagens befaring om det går i retning av tunnel eller bro, ble skuffet. Statsråden understreket gang på gang at hun ser gode argumenter for begge løsninger.- Rent byutviklingsmessig vil en tunnel være best, men tunnelen koster 300 millioner kroner mer. Og finansieringsspørsmålet er ikke avklart.- Men Kristiansand har sagt at kommunen vil ta disse ekstrautgiftene på egen kappe?- Jo, men det regnestykket gjenstår å få kvalitetssikret. Rask avgjørelse

Ved avslutningen av befaringen appellerte lederen av tunnelaksjonen, Halvor Fjermeros, til Navarsete, og ba om at hun og regjeringen bidrar til at «Kristiansand blir en by for mennesker».- Vi håper du vil være med på legge til rette for miljø og kollektivtrafikk, sa Fjermeros.Men Navarsete lot seg tilsynelatende ikke overbevise.- Denne saken er ikke så enkel som noen vil ha det til, sa hun etter befaringen, med adresse til Fjermeros og tunneltilhengerne.- Det er ikke slik at trafikken vil forsvinne hvis vi bare får tunnel. Det vil uansett være en betydelig lokaltrafikk, så bildet er langt fra svart-hvitt.- Mange kristiansandere venter utålmodig på en endelig avgjørelse. Når kommer den?- Jeg skal i alle fall oversende min anbefaling veldig raskt, og så blir det opp til miljøvernministeren når den endelige beslutningen tas. Men det vil ikke ta lang tid. Det er min klare erfaring at vanskelige veisaker ikke blir lettere av å ligge og vente.