Ikke engang Trygg Trafikk synes det er noen god idé å innføre en øvre aldersgrense på 75 år for å kjøre bil.— Det lyder som en dårlig aprilspøk, sier 78 år gamle Kåre Willoch.- Hvis dette er en prøveballong fra regjeringen, bør den snarest skytes ned, sier Borghild Tenden (V), som er nestleder i Transportkomiteen på Stortinget.- Et slikt forslag er noe tull, sier informasjonssjef Egil Otter i NAF.Det er hensynet til den enkelte eldre selv og øvrige trafikanter, som er noe av begrunnelsen fra assisterende direktør Bjørn Guldvog i Helse- og sosialdirektoratet. Dessuten hevder Guldvog at mange EU-land allerede har en slik øvre aldersgrense på 75 år.- Ifølge AIT&FIA Information Centre i London, som blant annet overvåker trafikkreglene i land over hele verden, så er det ingen europeiske land som har en absolutt øvre aldersgrense for førerkort, sier informasjonssjef Egil Otter. Sjelden i ulykker

Verken NAF eller forsikringsselskapet har informasjon om at eldre bilførere er spesielt hyppig involvert i trafikkulykker eller -uhell.- Vi vil ikke være med i hylekoret mot eldre bilførere. I stor grad unngår de eldre farlige situasjoner. De unngår rushtrafikk, de kjører ikke i mørke, de velger bort sterkt trafikkerte veier. Vi er mye mer bekymret for de unge guttene bak rattet, forklarer informasjonssjef Emma Elisabeth Vennesland i If skadeforsikring.Hun legger til:- Når eldre bilførere er involvert i uhell og ulykker, ser vi svært ofte at skadene er mindre, rett og slett fordi de kjører saktere enn yngre bilister.- En statistikk som viser at det er en økende tendens til at eldre får uhell i trafikken, kan nok finnes. Men det skyldes jo at flere eldre er ute i trafikken og ikke at de er dårligere sjåfører. Relativt sett er unge bilførere fra 18 til for eksempel 25 år, langt hyppigere å finne både på ulykkes- og uhellsstatistikkene, sier Egil Otter.Trafikklærer Barbro Rønnevig Sundtoft, 63 år, har bokstavelig talt smertelig erfaring med eldre bilførere. I 1997 ble hun sterkt skadet da hun ble påkjørt av en bil med en 95 år gammel sjåfør bak rattet. Tøffere leger

Likevel synes ikke Rønnevig Sundtoft noe om forslaget fra Helse- og sosialdirektoratet.- Vi kan ikke skjære alle eldre over en kam. Jeg har hatt ansvaret for flere oppfriskningskurs for eldre bilførere. Der har det vært folk langt over 80 som fungerer helt fint i trafikken, sier hun.- Legene må være langt tøffere når de vurderer eldre som skal fornye legeattesten, sier Rønnevig Sundtoft.- En praktisk prøve er ikke så dumt. Det kan trafikkskolene gjøre, da vil læreren komme med en vurdering om egnetheten og så får man ta det derfra, sier Barbro Rønnevig Sundtoft. Praktiske prøver

Egil Otter i NAF synes også praktiske prøver for eldre er en smart løsning. Han vil at legene skal «henvise» eldre som legene er usikre på til trafikkstasjonene, der Vegvesenets sensorer fort kan avgjøre om den eldre bilføreren er skikket til å kjøre eller ikke.terje.andersen@fvn.no