Forbrukerrådet opplyser at etter dagens EU-regelverk kan passasjerene kreve «en standardisert økonomisk kompensasjon forutsatt at årsaken til innstillingen ikke skyldes ekstraordinære omstendigheter som ikke kunne vært unngått, selv om alle rimelige tiltak var blitt truffet av flyselskapet».

Flyselskapene mener streik er en ekstraordinær omstendighet som ikke gir grunnlag for pengekompensasjon. Forbrukerrådet mener at en streik som skyldes en lønnskonflikt mellom selskapet og dets ansatte er innenfor selskapets kontroll.

– SAS Braathens vil følge reglene når det gjelder mat, overnatting og billettrefusjon. Men EU-kompensasjonen kommer de nok ikke til å utbetale, sier Pål Harald Asknes i Forbrukerrådet til NTB.

EU-kompensasjonen utbetales i form av kuponger som kan brukes til flyreiser eller gjøres om i penger. Standardbeløpet er minst 250 euro, og det utbetales på flyplassen når et fly innstilles.

– Passasjerer som ikke får EU-kompensasjonen har mulighet til å klage til Klagenemnda for rutefly. Det vil være interessant å få en prinsippavgjørelse i nemnda av dette spørsmålet, sier Asknes.