Hvor er det dårligst asfalt? Send bilder til nyheter@fvn.no

Vi er på riksvei 405 ved Omdal sag mellom Samkom og Vatnestrøm. To lag asfalt er slitt vekk. I bunnen av de nesten seks centimeter dype sporene titter hull i tredje lag fram. Det er med andre ord en god stund siden veivesenet asfalterte sist.

Og det skal slites enda mer. Det er ikke penger til nytt dekke på Rv. 405 i år heller.

Verre og verre

— Vi prioriterer knallhardt. De siste fem årene har vi hvert år fått mindre penger enn det som skal til for å kompensere for vedlikeholdsbehovet. Altså reduseres standarden på veidekket år for år, sier Jens Kasper Lofthaug i Statens vegvesen Region sør.

Når asfalten ikke tidsnok erstattes med ny, kommer sporene, deretter sprekkene. Dermed renner vannet ned i veifundamentet. Telehivene kommer, veiene blir skjeve og rare - og på sikt kan veien bli helt ødelagt.

  • Riktig. Å bevilge for lite til asfaltvedlikeholdet, er en dyr måte å spare penger på, sier Lofthaug.

DYPT: Veivesenets regler sier at det skal asfalteres når sporene blir over 2,5 cm dype. Her på riksvei 405 nærmer det seg seks cm. Foto: Kristin Ellefsen

19,3 mil

I år har den rødgrønne regjeringen plusset på asfaltbudsjettet til riks— og fylkesveier en del i forhold til katastrofeåret i fjor, men likevel langt ifra nok.

I fjor kom det penger til 11 mil med ny asfalt på Agder, i år er det nok til 19,3 mil.

Det er bevilget 70,8 millioner kroner til riksveier og fylkesveier i landsdelen.

  • Vi bør imidlertid asfaltere 30 mil i året i Agderfylkene hvis riks- og fylkesveiene skal opprettholde standarden. Mindre enn det, betyr litt lenger strekk med dårlig vei for hvert år, sier Lofthaug.

Særlig de lavtrafikkerte veiene rammes av forfall:

  • Vi forsøker å skjerme stamveien og de høytrafikkerte veiene. På utkantveiene merkes asfaltmangelen veldig. Veien blir ujevn og humpete, sier Lofthaug.

Reglene sier at det skal asfalteres når sporene i veien passerer 25 millimeters dybde. Det greier ikke veivesenet helt å leve opp til.

— Mye kunne vært bedre, men samtidig er vi jo tilfreds med at bevilgningene øker igjen, sier Lofthaug.

Enormt etterslep

Veidirektør Olav Søfteland har flere ganger uttalt at noe drastisk må gjøres med veivedlikeholdet i landet. Han mener nye veier er en grei kampsak, men noe må også gjøres med de vi allerede har. Etterslepet på vedlikehold av norske veier beløper seg nå til mellom svimlende 25 til 27 milliarder kroner.

Hvor er det dårligst asfalt? Send bilder til nyheter@fvn.no

Sjekk hvilke veier som skal asfalteres i år i tirsdagens papirutgave av Fædrelandsvennen!