— Antrekket er viktig, særlig for de unge. Folk betaler gjerne for å se kule ut i bakken. Jeg har flere eksempler på kunder som kjøper fulle antrekk kun for å bruke det på afterski, sier Mari Berglund, tekstilansvarlig hos XXL Sørlandssenteret.

Med gutta kledd i farger som signaloransje og turkis er det tydelig at de sterke fargene er årets hit. Berglund forteller at de skiglade også blir stadig mer bevisst på kvalitet og stoffegenskaper når antrekket skal velges ut. Det gjør prislappen høyere, uten at det nødvendigvis ser ut til å gjøre noe.

— Mange vil ha dyrt utstyr. De spør etter konkrete merker, og er opptatt av kvalitet, forteller Berglund.

Vidar Finnsen hos Intersport Sørlandssenteret bekrefter det samme.

— Det er definitivt ikke pengene det står på. Kvaliteten og merkevaren er langt viktigere enn prisen. Folk betaler gladelig for klær som varer, og som ser bra ut, sier han.

Finnsen tror at også skibakken har blitt en arena hvor status teller.

— Det er viktig for mange å skille seg ut, både i bakken og på afterski. Derfor fortsetter trenden som begynte i fjor, med sterke farger i rare kombinasjoner. Grønne bukser og oransje jakker er eksempelvis en hit, forteller han.

Heller ski enn brett

På utstyrssiden fortsetter de siste årenes trend. Snøbrettets popularitet er på retur. Nå er det igjen ski de fleste etterspør.

— Vi tok inn langt færre snøbrett denne sesongen, fordi det er mindre populært. Det selges mye mer av carvingski. Det er enklere å lære seg, de veier lite og er lette å svinge med. En del synes snowboard blir så vanskelig at de ikke får fullt utbytte av en dag i bakken, sier Berglund.

Hos Intersport har de helt sluttet å selge snøbrett.

— Det har vært en klar tendens de siste årene. Vi sluttet å selge snøbrett i fjor, fordi ingen kjøper det. Det er ski som gjelder, melder Finnsen.

Aller mest selges det av twintip-ski. Disse skiene er bøyd i begge ender, og gir mulighet til å kjøre baklengs i bakken.

— Voksne kjøper carvingski, men ungdom vil bare ha twintip. Det kommer barn helt ned i fem-seksårsalderen for å kjøpe twintip-ski. De vil leke i bakken, forteller Vidar Finnsen.

Det samme opplever Mari Berglund hos XXL

— Mange er eventyrlystne, og vil ha puddersnø og frikjøring. Da er twintip tingen, sier hun.

Kunsten å holde varmen

Å holde seg varm og tørr gjennom en hel dag i bakken kan være vanskelig. Berglund forteller at erfaringen tilsier at mange glemmer å kle seg skikkelig før de drar til bakken.

— Vi er nøye med å instruere om hvordan klær skal brukes og bevares. Å holde seg tørr er en nøkkel til en god skiopplevelse. Dessuten blir du 40 ganger raskere nedkjølt hvis du er våt, sier hun.

— Ytterplaggene er vann- og vindtette, og puster godt, men må brukes sammen med andre ting om man skal holde varmen, forklarer hun.

Derfor er trelagsprinsippet (se egen faktaboks) viktig også i skibakken. Et lag med ull innerst transporterer ut fuktighet, en fleece utenpå gir isolasjon og varme, mens buksen og jakken ytterst fungerer som et skall som skal beskytte mot vær og vind.

Antrekk, frilagt 3:

Ulltrøye: Devold Active zip (449,-)

Fleece: Helly Hansen Vancouver (399,-)

Jakke: Bergans Hodlekve (3799,-)

Bukse: Bergans Hodlekve bukse (signaloransje) (2799,-)

Hansker: Level Off Piste skihanske (449,-)

Ski: Transfire 75 (2 999,-)*

Sko: Transfire R4 (1 759,-)*

  • Selges samlet som pakke: 4 599,- Staver: Leki Carbon 14 S (799)

Hjelm: Sweet Protection Igniter Mips (1 995,-)

Skibriller: Spy Zed (899,-)

Antrekk, frilagt1:

Bukse: Norrøna Lofoten 4999,- Jakke: Norrøna Lyngen 2999,-

Fleece: Berghaus arnside 599,- Ulltrøye: Kari Traa 699,-

Lue: Norrøna Beanie 399,- Hansker: Norrøna 849,-

Sko: Tecno Safine st 60 1999,-