Ansatte fra fabrikken Metallbau Emmeln i Tyskland sørger for at togvognene med gummihjul lander pent på styreskinnen i Hakkebakkeskogen mandag ettermiddag. Foto: Vegard Damsgaard
Dette er hjemmet til Morten Skogmus, der Bestemor Skogmus kommer flyvende inn over taket. Foto: Vegard Damsgaard
Det store treet er på plass, der en av de første scenene utspiller seg. Foto: Vegard Damsgaard
Ved inngang til skogen anlegges et venteområde med plass til 400 under tak. Foto: Vegard Damsgaard
Togvognene kom med vogntog via danskeferja, deretter til Dyreparken. Foto: Vegard Damsgaard

— De er svære! Vi hadde fått beskjed om at vognene veide 1,8 tonn hver, men så viser det seg at de veier tre tonn - akkurat det krana er dimensjonert for, sier en smånervøs dyreparkdirektør til Fædrelandsvennen i det jobben tar til.

Mandag ettermiddag ble de første togvognene løftet inn i Thorbjørn Egners nye univers i Dyreparken, og til alt hell gikk det meste på skinner.

Ikke så mye som en kvist, og aldeles ikke en stor kran, ble knekt i operasjonen.

Toget var sendt med vogntog fra Metallbau Emmeln, den tyske produsenten som også lagde trikken til Kardemomme By for 25 år siden.

På besøk i skogen

De 12 vognene fordeles på tre togsett, som frakter opptil 150 gjester hver rundt den 430 meter lange banen.

— Tanken er at du skal føle du er på besøk i Hakkebakkeskogen, der livet går sin vante gang. Ideen hentet vi fra Kardemomme by, der byen lever mens man er på visitt, forteller direktør Per Arnstein Aamot.

Dyreparkdirektør Per Arnstein Aamot ved perrongen i Hakkebakkeskogen. Foto: Vegard Damsgaard

Hakkebakkeskogen må beskyttes mot menneskeføtter. Eneste unntak er skuespillerne, som piler på kryss og tvers på barkbelagte, tynne stier.Om 5000 gjester hadde blitt sluppet løs på kollen hver dag, ville vegetasjonen vært trampet ned innen de yngste blant oss lærer å si «Hakkebakkeskogen».

Vi sperrer av skogen med «egnersk skigard», etter tegninger fra boka.

— Vi sperrer av skogen med «egnersk skigard», etter tegninger fra boka. Rundt hele området blir det dessuten flettverksgjerde, opplyser direktøren.

Dyreparkens nyeste attraksjon har en prislapp på 28 millioner kroner, og åpnes for publikum 5. juni på høydedraget ovenfor Kardemomme By og Kjuttaviga.

— Det er den heftigste operasjonen vi noen gang har gjort. På det meste vil 20 skuespillere være i sving daglig, og det var veldig stor interesse da vi hadde audition i Oslo og Kristiansand, sier Aamot.

Varer i 40 minutter

Han kaller Hakkebakkeskogenen verdensnyhet. Det skal nemlig ikke finnes andre fornøyelsesparker der barna blir fraktet rundt i en historie som fortelles av levende skuespillere. Prøvene starter om bare en ukes tid, og da må kulissene være klare.

Vognene får tre stolrader bak hverandre, der publikum sitter vendt inn mot skogen. Toppfarten er på beskjedne fem km/t, men så skal også det elektriske toget manøvreres av barn - nærmere bestemt ekornbarna.

Bakehuset, som er base for Bakermester Harepus og garderober for alle skuespillerne. Foto: Vegard Damsgaard

I løpet av en 40 minutters tur, underveis og ved stopp foran tre scener, får passasjerene servert høydepunktene: Klatremus som unnslipper Mikkel Rev, pepperkakebaking med Bakermester Harepus, og Bestemor Skogmus som flyr fra Petter Pinnsvin før hun lander på taket til Morten Skogmus. Til slutt hilser barna på 50-åringen Bamsefar ved avstigning.

Hakkebakkeskogenblir åpen i skolens ferie, fra juni til august, og enkelte helger utenom. Resten av året blir den lukket og låst slik at kulissene blir bevart.

Håper å passere millionen

Da Kardemomme By åpnet ble parkens besøkstall nesten doblet; fra 290.000 i 1991 til over en halv million i 1992. Det skjer neppe i år, men storsatsingen bør gi utslag på inntektssiden.

Jomfruturen med toget, og ansatte fra fabrikken Metallbau Emmeln i Tyskland kan konstatere at mekanismen virker. Foto: Vegard Damsgaard

I fjor var 897.000 gjester innenfor portene, mens rekorden 975.000 ble satt i 2012. Ny rekord kan være innenfor rekkevidde, hvis ikke sommeren blir altfor varm. — Vi har ikke budsjettert med å passere millionen, men håper på det. Til nå har vi solgt rundt tusen flere årskort enn på samme tid i fjor, som var rekord så langt. Per i dag er tallet 26.000, og vi budsjetterer med å selge 35.000, opplyser direktør Per Arnstein Aamot.

De legger opp til at inntil halvparten av togbillettene kan reserveres av gjestene på forhånd, på annet sted i parken samme dag. De øvrige setene tilbys fremmøtte før hver avgang.