— Jeg er overveldet over hvor positiv mottakelse det nye veiselskapet har fått. Jeg regnet med at vi ville møte skepsis i Statens vegvesen, men der ble vi møtt med forståelse, sier samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp).

Torsdag deltok Solvik-Olsen på Kollektivkonferansen 2015 på Kilden i Kristiansand, der han holdt foredrag for rundt 100 samferdselsinteresserte mennesker.

Styret snart på plass

For rundt ei uke siden lanserte regjeringen og samferdselsministeren planene om et nytt veiselskap, som blant annet skal få fortgang i byggingen av en ny firefelts E 39 mellom Kristiansand og Stavanger og flere strekninger på E 18. Selskapet skal stå for planlegging, utbygging og vedlikehold av de nye veiene.

I løpet av få uker skal det etableres et styre for det nye veiselskapet, som blir et statsaksjeselskap.

Torsdag ble Kollektivkonferansen arrangert på Kilden i Kristiansand, der det blant annet var debatt om areal og transportutvikling. Fra venstre på podiet: Erik Rostoft, daglig leder for Sørlandsparken Næringsforening, Elin Børrud, professor ved NMBU, Lars Haltbrekken, leder for Naturvernforbundet og samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen (Frp). Foto: Tormod Flem Vegge

— Styret skal bistå med å rigge den nye organisasjonen. Vi trenger folk som har erfaring med ledelse og omstillingsprosesser, folk med en god miks av faglige kvalifikasjoner. Vi har ikke klare noen navn, men det blir ingen politikere, forklarer Solvik-Olsen.- Hvor stort blir det nye veiselskapet?

— Så lite som mulig. Dette er ikke et sysselsettingsprosjekt, men en spisset organisasjon som skal gjennomføre veiprosjekter så effektivt som mulig.

— Hvor mange ansatte snakker vi om?

— Dette handler om sju enorme veiprosjekter. Vi snakker nok om hundrevis av ansatte, sier samferdselsministeren, som håper at selskapet gjør det attraktivt for ingeniører og byplanleggere å søke seg inn i veibransjen.

Hvor skal selskapet ligge?

Det store spørsmålet nå er hvor det nye veiselskapet, som skal være i drift i 2016, skal lokaliseres. Når Solvik-Olsen får spørsmålet, smiler han bredt.

— Det er ikke tatt noen beslutning om dette ennå. Det er mulig Stortinget ønsker å si noe om det.

— Har du fått dette spørsmålet mange ganger i det siste?

— Noen er mer aktive enn andre, blant andre politikere på Sørlandet og i Kristiansand.

Legger vekt på kompetanse

— Hvilke kriterier ser dere etter når dere skal bestemme lokalisering?

— Kompetanse og erfaring fra tidligere OPS-prosjekter er en fordel, og at selskapet etableres i et fylke med et godt rekrutteringsgrunnlag.

Sørlandet har erfaring med OPS-prosjekter som byggingen av E 18 Kristiansand-Grimstad og byggingen av Aquarama.

— Det er vel ikke i Rogaland du helst vil ha det?

— Jeg er glad i Jæren og hjemfylket mitt, men jeg har ikke lyst til å ha rykte på meg for å prioritere hjemfylket mitt. I tillegg til at Oslo sentrum er helt utelukket som lokaliseringssted, er Bryne sentrum det samme, flirer Bryne-mannen Solvik-Olsen, som poengterer at Sørlandet, Vestlandet og Midt-Norge er aktuelle plasseringer.

- Selv en premissgiver

— Er det du personlig som bestemmer lokaliseringsstedet?

— Det blir avgjort i fellesskap i regjeringen, men som samferdselsminister er man en sterk premissgiver for innspill.

— Hva tror du en lokalisering på Sørlandet vil bety for landsdelen?

— Det vil bety at det skapes et spennende miljø for veibygging, et sted som kan boble av entusiasme og pågangsmot. Et slikt ingeniørmiljø vil være et godt supplement til NODE-klyngen.

— Når du i fremtiden suser av gårde i 110 kilometer i timen på E 39, hva vil du da tenke om det du nå er med på?

— Allerede nå føles det godt. Vi har fått til noe andre ikke har fått til. Vi har utfordret prinsippene med statsbudsjettet, som handler om årlige bevilgninger. Nå har staten en forpliktelse til å overføre penger til det nye veiseselskapet, i tillegg til friske bevilgninger og lånemuligheter. Slik har vi ikke drevet butikk før, påpeker samferdselsministeren, som kan avsløre at tankegangen er inspirert fra finansieringsmodeller fra jernbanen i Sveits og veiprosjekter i Østerrike.