Nå har bilverksted-bransjen i Vennesla fått nok:

— Kunder kommer innom og forteller hvor mye billigere hjelp de får hos andre. Både av konkurransehensyn og trafikksikkerhetshensyn er dette ille. Det er en grunn til godkjenningsordningen, forteller Lars Ottar Eikeland ved Øvrebø Bil og Karosseri.

Tirsdag kveld møttes representanter for alle de seks godkjente bilverkstedene i bygda. De har nå levert en formell politianmeldelse mot det de mener er to ulovlige verksteder som driver stort i Vennesla - og som har drevet i flere år. Veivesenet bekrefter at de to verkstedene ikke driver godkjent, men vil ikke kommentere de to eksemplene utover det.

— Uovlig drift undergraver alt, sier Aksel Kostøl fra Centrum Bil i Vennesla.

— Det sier litt om hvor omfattende dette er blitt når jeg under ferie i Grimstad blir fortalt om hvor billig de reparerer der og der i Vennesla, sier Geir Helge Tveit i Hagen og Tveit Karosseri.

Enormt omfang

En undersøkelse bilbransjeforbundet gjorde blant sine medlemmer, viste et enormt omfang av ulovlige verksteder i Norge. Medlemmene visste i snitt om mer enn to ulovlige verksteder i eget nærområde.

Bilbransjen i Norge mener det er et stort paradoks at godkjente, seriøse verksteder kontrolleres nitidig og nøye, mens myndighetene gjør lite for å bli kvitt de som bryter alle regler.

Senest i vinter besøkte Vennesla kommune ett av de påstått ulovlige verkstedene, etter tips. Konklusjonen var at det ville kommet mange miljøkrav hvis verkstedet hadde vært godkjent, men siden innehaveren sa han drev hobby, kunne ikke kommunen gjøre noe.

Statens Vegvesen kan bøtelegge og stenge et godkjent verksted. Et ulovlig verksted kan veivesenet bare høflig spørre om lov til å besøke. Politiet må kobles inn hvis det skal gjøres mer.

Det foregår noen koordinerte aksjoner hvor Arbeidstilsynet, Skatteetaten, veivesenet og politiet samarbeider.

Lenger enn legeutdannelse

Her er litt av hva et godkjent verksted møter av krav og kontroll og byråkrati:

• For å drive godkjent verksted må du ha fagbrev. Du må også ha jobbet lenger enn fem år i godkjent verksted. I sum er dette lenger enn en legeutdannelse.

• Alle ansatte må stemple alle oppgaver hele dagen. Det føres logg over hvem som er til stede til enhver tid i verkstedhallen og hva de gjør der. Dette skjer for å motvirke svart arbeid og hindre sosial dumping.

• Statens Vegvesen undersøker jevnlig om driften er i henhold til regelverk, internkontroll og helse, miljø og sikkerhet. Veivesenet kontrollerer EU-kontroll-regimet spesielt.

• Det skal være to med fagbrev for hvert verksted i tilfelle den ene blir syk eller borte. Brudd bøtelegges.

• I tillegg kommer årlig kontroll av løfteutstyr, avsug og miljø- og hms-kontroller.

— Dette står i grell kontrast til mengden ressurser som brukes for å ta de som jukser og som grunnet manglende kompetanse kanskje gjør ting med bilene som er direkte livsfarlig, sier Daniel Bakken, som frykter for hele konkurransesituasjonen på sikt.

Bilbransjen ber om tiltak

Kommunikasjonssjef i Norges Bilbransjeforbund, Egil Steinsland, mener veivesenet må få anledning til å stenge ulovlige bilverksteder.

— Vi spurte våre medlemmer, og de visste i snitt om to til tre ulovlige virksomheter i sitt nærområde. Omfanget er enormt, sier Steinsland.

Han sier både nordmenn og utlendinger står bak og at det handler om alt fra folk som vil tjene litt ekstra til organisert kriminalitet.

Steinsland er enig med bilbransjen i Vennesla som ber tilsynsmyndighetene bruke mer tid på avdekke ulovlig virksomhet.

Steinsland mener Statens Vegvesen må få utvidet myndighet.

— De må kunne bøtelegge og stenge. I dag er de for avhengig av samarbeid med Arbeidstilsyn, skattevesen og politi, sier Steinsland.

- Vi trenger hjelp fra folk

Anton Amundsen, rådgiver ved tilsynsseksjonen i Statens Vegvesen region Sør, mener ulovlig verkstedvirksomhet er mye utbredt på Sørlandet. Han sier myndighetene trenger hjelp.

— Vi kan ikke greie å kontrollere dette fullt ut. Vi trenger tips. Det er flott at bilverkstedene i Vennesla politianmelder. Jeg har også rådet dem til å gå til media for å få fokus på dette, sier han. Flere medier har tidligere hatt store saker om ullovlige verksteder. Blant andre TV2 og Drammens Tidende.

Amundsen er ikke enig i at myndighetene tar lett på ulovlig virksomhet.

— Det foregår mange undersøkelser fra for eksempel skattevesen og politi i det stille.

— De godkjente verkstedene føler dere nesten overkontrollerer dem?

— Det har sammenheng med at de utfører EU-kontroll på vegne av myndighetene, som må sjekkes grundig. Det er ikke så ofte vi er på ordinære verksted-tilsyn, sier han.

Amundsen vet ikke om veien å gå er utvidede fullmakter til veivesenet. Han sier det fungerer bra når det samarbeides med skattevesen og politi og arbeidstilsyn.

  • Det sier litt om hvor omfattende dette er blitt når jeg under ferie i Grimstad blir fortalt om hvor billig de reparerer der og der i Vennesla.

  • Vi spurte våre medlemmer, og de visste i snitt om to til tre ulovlige virksomheter i sitt nærområde. Omfanget er enormt.

  • Vi kan ikke greie å kontrollere dette fullt ut. Vi trenger tips.