Reza Taheri (20) og Melissa Laudal (18) satt i baksetet på bilen som ble delt i to under dødsulykken i Birkenes i fjor. Her er de i samtale med aktor Tove Haugland før de vitnet i straffesaken mot 19-åringen som kjørte ulykkesbilen. Foto: Erlend Olsbu
Advokat Halgeir Verdal forsvarer 19-åringen som er tiltalt for uaktsomt bildrap. 19-åringen nekter straffskyld og mener farten var langt lavere enn påtalemyndigheten legger til grunn. Foto: Erlend Olsbu

— Alt var karusell, så ble det helt svart, sa Melissa Laudal (18) fra Grimstad da hun forklarte seg i Kristiansand tingrett onsdag. Sammen med kjæresten Reza Taheri (20) vitnet hun i straffesaken mot kameraten som er tiltalt for uaktsomt bildrap.

De to ungdommene satt i baksetet på bilen som ble delt i to etter utforkjørselen i Birkenes i fjor sommer. Begge kom uskadet fra ulykken. Den 18 år gamle kvinnen som omkom, satt i passasjersetet foran.

Kjørte i minst 141 km/t

— Jeg husker vi gikk rundt i lufta. Jeg spurte hvordan det gikk med Melissa. Hun sa det gikk bra, sa Taheri da han forklarte seg.

Han sjekket deretter hvordan det sto til med venninnen som satt foran.

— Jeg skjønte med en gang at hun var død, sa 20-åringen.

Verken Taheri eller Laudal husket hvor stor farten hadde vært før ulykkestidspunktet. Ifølge tiltalen kjørte 19-åringen i minst 141 kilometer i timen før bilen skrenset av veien og traff et tre. Spor på stedet viser at bilen skrenset 60 meter sidelengs. Skrensesporene slutter 17 meter fra treet hvor ferden endte.

— Bilen fløy 17 meter i lufta. Det forteller oss noe om at det har vært en betydelig hastighet, sa aktor Tove Haugland i sin avslutningsprosedyre.

Hun ba retten dømme 19-åringen til fengsel i ett år og åtte måneder.

Var på vei hjem

Dødsulykken skjedde langs riksveg 420 mellom Lillesand og Birkenes 14. juli i fjor. 19-åringen hadde hentet Taheri og Laudal i Birkenes og var på vei hjem til Grimstad da han mistet kontrollen og kjørte av veien. Han hevder selv at han ikke kjørte fortere enn 85 kilometer i timen.

— Jeg holdt fartsgrensen hele veien. Da jeg kom til svingen, reduserte jeg farten til under 80 kilometer i timen. Etter svingen kjørte jeg 80-85 kilometer i timen, sa 19-åringen i sin forklaring, som ble oversatt av en tolk.

Den tiltalte mente ulykken skyldtes at høyre bakhjul låste seg, slik at bilen skrenset og han mistet kontrollen.

— Jeg mistenkte at noe var galt med dekket, sa 19-åringen, som selv fikk livstruende skader i ulykken.

Forsvarer Halgeir Verdal mente 19-åringen ikke hadde opptrådt uaktsomt og ba derfor om frifinnelse.

God teknisk stand

19-åringens forklaring ble imøtegått av kriminaltekniker Gunstein Kallhovd og overingeniør Gulleik Vatnebryn i Statens vegvesen. De har konkludert med at bilen var i god teknisk stand, med unntak av et nedslitt bakdekk.

— Bilen var på Eu-kontroll en uke før ulykken. Det slitte dekket ville gitt sjåføren kjøreforbud, men det hadde ingen innvirkning på ulykken, sa Vatnebryn.

Han slo fast at det er lite sannsynlig at farten var så lav som 80 km/t.

— Beregningene jeg har gjort viser at farten var minst 141 km/t, sa Vatnebryn.

- Fløy forbi oss

Bilen 19-åringen kjørte skal ha blitt lagt merke til da den var på vei fra Lillesand mot Birkenes tidligere på dagen. En kvinne som vitnet i retten forklarte at sjåføren kjørte svært fort.

— Den fløy forbi oss. Senere på dagen fikk jeg høre om dødsulykka. Da jeg så bildene, var jeg ikke i tvil om at det var samme bilen, sa kvinnen.

19-åringen mente selv at han ikke befant seg på denne veien på det aktuelle tidspunktet.