atp2.jpg Foto: Kjetil Reite
Høyres Hans Otto Lund (nr to fra venstre), står fast på at rushtidsavgiften skal fjernes i Kristiansand, men frykter at den kan bli stående til 2016. På et møte i Atp-utvalget på fredag, fikk han presentert tall som viser at nedgangen i biltrafikken var på kun 0,7 prosent i 2013. Her sammen med Grete Kvelland Skaara (KrF) som tror avgiften blir stående, fylkesvaraordfører Thore Westermoen (KrF) og fylkespolitiker Sigmund Oksefjell (Sp). Foto: Kjetil Reite

— Jeg vil ta bort rushtidsavgiften, for den har ikke fungert. Hvis konsekvensen av det er mindre belønningsmidler, må vi først sette oss ned med departementet og forhandle. Hvis konsekvensen av det er mindre eller ingen belønningsmidler, får vi heller akseptere det, sier Christian Eikeland.

Han er Frps gruppeleder i Søgne og i fylket. Lørdag tar han opp rushtidsavgiften i Kristiansand på Frps fylkesårsmøte. Han frykter at hvis avgiften blir stående, vil den bare øke.

— Jeg tror at det vil bli en konsekvens. Hvis du setter opp prisen med fem kroner, vil folk ta bil likevel. Men 50 kroner vil folk merke, sier Eikeland.

Valgløfter

Både Høyre og Frp har i valgkampen lovet at de vil bli kvitt avgiften og i stedet satse på andre tiltak.

Det kan bli vanskelig. For det første har ikke nedgangen i samlet biltrafikk vært større enn 0,7 prosent, etter at avgiften ble innført. For det andre slår Kristiansand kommune fast at det er restriktive tiltak som fungerer best.

Og Kristiansand kan ikke ha vekst i biltrafikken om de vil ha 285 millioner i belønningsmidler som går til gående, syklende og kollektivtrafikken.

I Kristiansand kan ikke Høyres gruppeleder, Hans Otto Lund, garantere at de blir kvitt ordningen før dagens avtale går ut i 2016. — Jeg vil si at sjansen er fifty-fifty for at vi får til det.

— Er det ikke et brudd på valgløfte om dere ikke klarer det?

— Vi vil selvfølgelig bli lei oss, men det er ikke et brudd på valgløfte, sier Lund.

Ny avtale

Da politikere fra Kristiansandsregionen og Vest-Agder fylkeskommune var samlet i Atp-utvalget (areal transportplan) på fredag, kritiserte Hans Otto Lund måten trafikken ble målt på.

Han mener det er feil at både el-biler, gjennomgangstrafikk og ferjetrafikken skal telles med.

— Hadde vi holdt det utenom, hadde vi fått helt andre tall, sier Lund som ikke har mistet troen på at tiltak som satsing på buss, park and ride og kompiskjøring kan stanse trafikkveksten.

Men for å få til dette, må dagens avtale forandres. Hvis de ikke får til det, må de vente til belønningsordningen er erstattet med en bymiljøavtale. Da blir det altså rushtidsavgift til 2016. Å gi avkall på pengene er utelukket.

— Da raserer vi hele busstilbudet, så det kan vi ikke akseptere. I tillegg er omkjøringsveien utenfor Kristiansand også utrolig viktig.

Dør ikke

Gruppeleder i Frp i Kristiansand, Tor Utsogn, sier omtrent det samme som Lund: De vil reforhandle dagens avtale med staten og fjerne rushtidsavgiften.

— Kan dere akseptere rushtidsavgift til 2016?

— Det er vel få som dør om den blir beholdt. Klarer vi ikke å fjerne den til 2016, innser vi det, men vi jobber for å få den bort så fart som mulig.

Han vil ikke spekkulere i om de i ytterste konsekvens vil si fra seg belønningsmidler.

— Jeg ser for meg at vi i nært samarbeid med regjeringen finner andre tiltak som erstatter rushtidsavgiften og at vi dermed beholder belønningsmidlene.