Denne bussen kjørte ut og ble stående i ei skråning i bunnen av Breimyrveien tirsdag kveld. Foto: Baard Larsen
Mange av naboene kom til for å se hva som skjedde da bussen kjørte utfor midt i boligområdet. Foto: Baard Larsen

— Spesielt de tomme bussene kjører for fort. Det er nok enklere for sjåførene å sette opp farten når de ikke har passasjerer, sier daglig leder Thore Aas i Solkollen barnehage til Fædrelandsvennen.

Tirsdag kveld kom en buss over i motsatt kjørefelt og kjørte av veien på Hellemyr, bare tre hundre meter nedenfor barnehagen.

Mange av naboene kom til for å se hva som skjedde da bussen kjørte utfor midt i boligområdet. Foto: Baard Larsen

Aas har i lang tid reagert på at bussene kjører for fort i dette området. Det er 50-sone på stedet. — Bussene holder ikke fartsgrensen forbi barnehagen. Det er sikkert forskjell fra sjåfør til sjåfør, men at noen kjører for fort er det ikke tvil om, sier han.

Kjørte for fort

Sjåføren innrømmet overfor politiets innsatsleder Ole Bjørn Kleivane å ha kjørt for fort da uhellet skjedde.

Førerkortet hans ble beslaglagt.

— Bussjåføren vil bli kalt inn til avhør, men det er ikke sikkert det skjer i løpet av denne uka. Vi kan ikke si noe om årsaken til uhellet før sjåføren er avhørt, sier Hans Petter Sandell, leder av allmennavsnittet ved Kristiansand politistasjon til Fædrelandsvennen.

35 klager

Administrerende direktør i Agder Kollektivtrafikk, Siv Wiken, sier til Fædrelandsvennen at de har mottatt 35 klager på sjåførenes kjørestil i årets tre første måneder.

Fædrelandsvennen kjenner til at minst én av disse klagene handler om bussenes fart ned bakken mot Tjuvhelleren og Solkollen på Hellemyr.— Det er veldig viktig at vi får slike tilbakemeldinger. Disse videreformidler vi til Nettbuss, som tar tak i det, sier hun.

Sjåføren følges opp

Regiondirektør Ole Martin Roland i Nettbuss Sør sier at sjåføren blir fulgt opp av bedriftshelsetjenesten.

— Han er ikke fysisk skadet, men preget av hendelsen. Dette uhellet er under etterforskning av politiet. Vi sikrer overvåkningsdata i forbindelse med uhellet, men ønsker ikke å kommentere hendelsen ytterligere, sier Roland.

Om kritikken av bussjåførenes kjørestil på Hellemyr, svarer han følgende:

- Med en så stor virksomhet er det ikke til å unngå at vi opplever uønskede hendelser. Vi jobber for å redusere disse hendelsene og tar det arbeidet på største alvor. Vi frakter årlig 8,5 millioner passasjerer i Kristiansand, og er glade for tilbakemeldinger på virksomheten vår, forklarer Roland.

Trafikklærer: - De kjører styggfort

Trafikklærer Jon A. Ribe bor i Hellemyr. Han har selv kjørt bussruta fra Kristiansand til Hellemyr i sju år.

- De kjører styggfort. Bussen er et tungt kjøretøy med mye krefter. Hva om det kommer en unge ut i veien? spør Ribe.

Han forteller at flere i nabolaget har reagert på bussenes fartsovertredelse den siste tiden.— Det er en snakkis. Selv har jeg en sønn på tolv år, men mange har yngre barn og er bekymret, sier han.

Holdningsendring

Selv mener Ribe det trengs en holdningsendring blant enkelte av sjåførene.

— Når jeg kjører med elever, er det alltid litt spennende å møte bussen. På Hellemyr kjører de fort på vei ned. Kanskje har de for høyt tidspress med dagens ruter, men noe må i alle fall gjøres, forklarer den tidligere bussjåføren.

Barnehagesjef Aas forklarer at det kjøres mange biler ut og inn fra barnehagen hver dag.

— Det er rett og slett farlig å kjøre ut fra barnehagen når bussene kjører så fort. Heldigvis er det en undergang vi benytter når barna skal ut i skogen, men det hender at grupper med barn går langs den aktuelle veien, sier Aas.

- Ikke uventet

Lars-Eivind Bjørtvedt bor på Hellemyr og kjører strekningen hver dag. Ofte møter han bussen når han skal til eller fra jobb.

- Det går for fort, og de ligger ofte langt over i feil side på vei ned bakken. Bussene bråbremser for å komme inn i sin egen side før jeg passerer dem, sier han til Fædrelandsvennen.

Han har selv vurdert å klage på bussjåførenes adferd i det aktuelle området.

— Jeg har tenkt på det hver gang jeg har møtt en buss. Men som treig sørlending, så har det ikke blitt noe ennå. Nå gikk det galt, og det var ikke uventet, sier Bjørtvedt.