Kristiansand: — Frp snakker med minst to tunger. Partiet har solgt politikken sin for posisjoner. Kampen mot bompenger er bare ord. I realiteten er Frp med på tidenes bompengeøkning i Kristiansand, sier Demokratenes Vidar Kleppe.

Arbeiderpartiets bystyrerepresentant og miljøpolitiker Eirik Dåstøl Langeland har en annen tilnærming:

Vidar Kleppe kritiserer Frp. Foto: Kjartan Bjelland

— Den ene muligheten er at Frp nekter å ta ansvar for hva de selv er med på. Det andre og verre alternativet at det nå sås tvil om hele miljø- og transportpolitikken til flertallet i Kristiansand, sier han.

Buss viktigere enn bompenger

27. oktober 2015 skrev gruppeleder Stian Storbukås i Kristiansand Frp under en samarbeidsavtale med Høyre, KrF, Venstre, Sp og Pp. Den gjorde han til leder i by- og miljøutvalget. I avtalen står det ingenting om reduksjon i bompenger eller bortfall av rushtidsavgift. Det står:

Erik Dåstøl Langeland kritiserer Frp. Foto: Kjartan Bjelland

«Som et ledd i arbeidet med å gjøre Kristiansand til en klimaspydspiss skal byen utvikles som en mer kompakt by, og all trafikkvekst skal, i tråd med bymiljøavtalen, tas på kollektivtrafikk, sykkel og gange. Når bymiljøpakken skal forhandles om, skal sykkelekspressveien prioriteres og det skal legges til rette for hinderfri fremføring for buss.« Her kan du lese hele samarbeidsavtalen:

Siden har Kristiansandsregionen forhandlet fram en skisse hvor åtte milliarder bompengekroner skal gå til kollektivtrafikk de neste 16 årene. Antall bommer kan bli økt fra fem til 15. Det er også snakk om å doble bompengesatsene.

Bompenger viktigere enn buss

14. februar 2016 var det fylkesårsmøte i Vest-Agder Frp. Årsmøtet vedtok følgende (Kristiansand Frp stemte for):

«Bompenger fra bilister skal ikke finansiere drift av kollektivtrafikk. Nye kollektivfelt, flere sykkelekspressveier og nye park and ride-anlegg nedprioriteres. Ingen flere bommer etableres i Kristiansand. Effekten av bymiljøavtalen må konsekvensutredes. Elbiler skal ikke ha særfordeler i bommene.»

Partiet vedtok også å kutte i kollektivtilbudet i Kristiansand for å unngå bruk av bompenger. Rushtidsavgiften skal også vekk.

Nå konstrueres motsetninger av våre politiske motstandere. Vi står 100 prosent inne for samarbeidsavtalen i Kristiansand.

— Er det slik at dere vedtar en ting på kammerset og så sier dere noe annet i årsmøteuttalelser til velgerne?

- Politikk utvikler seg

— Nå konstrueres motsetninger av våre politiske motstandere. Vi står 100 prosent inne for samarbeidsavtalen i Kristiansand. Men politikk utvikler seg, og nå i helga har fylkespartiet vedtatt en ny uttalelse. Den vil forplikte oss fremover hvis vi skal inngå nye avtaler, sier Storbukås.

Stian Storbukås sier han innestår for avtalen om å satse på kollektivtrafikk, selv om han nå vil kutte i busstilbudet for å unngå bompenger. Foto: Kjetil Reite

— Jeg har aldri og kommer aldri til å stemme for bompenger. Det vet alle, sier Storbukås.Han mener det ikke er noe motsetning mellom det Frp skrev under på i oktober og det som er vedtatt som uttalelse nå. Han sier det ikke står noe om økte bompenger i avtalen fra i høst.

— Vi har for eksempel et forslag om arbeidsgiverbetalt kollektivkort som vi mener kan redusere biltrafikken med ti prosent, sier han.

Vidar Kleppe minner om at Frp har samferdselsministeren. Han sier kampen mot bompenger bare blir ord, og at partiet velger posisjon foran politikk:

— Bompenger er en sak hvor vi er i mindretall. Vi kjemper mot, men må akseptere at vi er i mindretall. Det vil ikke tjene noe å bryte ut av samarbeid på grunn av denne saken, svarer Storbukås.

Venstre vil ha prat på kammerset

Venstres gruppeleder i Kristiansand, Ivar Bergundhagen, er forundret over at samarbeidspartner Frp i helga gjorde kamp mot bompenger til en hovedsak igjen og åpnet for kutt i kollektivtrafikk

— Jeg hører hva Frp sier, men vi har en avtale fra valg-forhandlingene som forplikter. Den sier at Kristiansand skal bli en klimaspydspiss. Alle vet at en ny og offensiv bymiljøpakke med nye veier og satsing på kollektivtrafikk vil bety mer bompenger, sier Bergundhagen.

Bergundhagen mener det er behov for en prat blant flertallspartiene.

— Det er mulig Frp overlater til oss andre å ta ansvaret for politikken som føres. Vi må ta en prat om hva dette er for noe., sier han.