— Det dreier seg om mange millioner kroner, fortellerStig Berg-Thomassen i Statens vegvesen, prosjektleder for den nye Vågsbygdveien.

Stig Berg-Thomassen Foto: Arkiv

Han snakker om sluttoppgjøret med entreprenørene etter byggingen av den nye Vågsbygdveien. Anlegget, som blant annet består av 3,2 kilometer med tunneler, ble formelt åpnet 26. juni 2014. Budsjettrammen på prosjektet var 1,3 milliarder kroner. Hovedentreprenørene var et arbeidsfellesskap bestående av NCC Constructions og Repstad anlegg.

Ikke enige ennå

Berg-Thomassen, og deler av prosjektledelsen for den nye veien, jobber nå for å komme til enighet med entreprenørene om hvem som skal betale for hva.

— Det tar tid å drøfte sakene vi er uenige om. Vi håper på å komme i havn i løpet av de nærmeste månedene. Det er helt vanlig at det er krav og etterspill etter et såpass stort prosjekt, sier Berg-Thomassen.

— Hvor mange millioner kroner er dere uenige om?

— Det dreier seg om relativt mange millioner.

- Ingen offentlig sak

Prosjektlederen sier han ikke kan gå ut offentlig med nøyaktige summer, siden partene er i forhandlinger.

— Dette er ingen offentlig sak. Oppgjøret er krevende nok om man ikke skal drive saksbehandling i avisen, påpeker han.

— Kan det blir rettssaker i kjølvannet av denne prosessen?

— Det vil tiden vise. En del av dette dreier seg om saker av prinsipiell karakter, kommenterer prosjektlederen.

Taus om forhandlinger

Mona Mortensen, administrerende direktør i Repstad anlegg, er i forhandlinger med Statens vegvesen om sluttoppgjøret.

Mona Mortensen Foto: Arkiv

— Jeg har ikke lyst til å si noe om forhandlingene. Når det leveres et sluttoppgjør, er vi ikke bestandig enige. Det er alltid noe som skal diskuteres. Vi må komme fram til en løsning, og snakke oss gjennom dette, sier Mortensen.

— Hvor store summer forhandles det om?

— Nei, det kan jeg ikke si noe om.

La på telefonen

Da Fædrelandsvennen tirsdag kontaktet Knut Liavaag, distriktssjef i NCC, med forespørsel om å kommentere forhandlingene med Statens vegvesen, ble vi kontant avvist.

— Du får kontakte Statens vegvesen om den saken, sa Liavaag bryskt, før han la på telefonen.

Terje Hansen er kommunikasjonssjef i NCC Construction.

— Det er Statens vegvesen som håndterer kommunikasjon i forbindelse med slike prosjekter, sier Hansen.

Sprekk på titalls mill.

Det er allerede nå klart at budsjettet til den nye Vågsbygdveien vil sprekke. Ifølge Berg-Thomassen dreier det seg om en sprekk på flere titalls millioner kroner.

— Dette er et stort, komplekst prosjekt. Vi kommer til å overskride styringsrammen. Det at sluttoppgjøret ikke skulle bli enkelt, var ikke uventet, poengterer han.

Sluttsummen for prosjektet er ennå ikke klar. Tallene blir i beste fall klare til sommeren.