Det var åpen båt på "Tempo" lørdag formiddag, og svært mange tok turen ombord. Fra v. Frode Jensen med datteren Ingvild (4), samboer Lise Lunde med Sondre (2), aksjonær i Tempofisk Svein Kristiansen og kona Karin, og Alf Jan Nilsen, skipper på en annen av Jensens båter. Foto: Sondre Steen Holvik
Mange skuelystne beundret de digre trålposer som er klar til fiske i Nordsjøen og Skagerrak. Foto: Sondre Steen Holvik
"Tempo" er 27,5 meter lang og 8,4 meter bred, og tok opp godt med bryggeplass da den lå i Høllen lørdag formiddag. Foto: Sondre Steen Holvik
Utstyret inne i båten tar hånd om rekene fra trålpose til de ligger ferdigkokt i kasser. Det er også en egen produksjonslinje for behandling av fisk. Foto: Sondre Steen Holvik

— For tre år siden var dette bare en fjern fantasi, og jeg trodde ikke den var realistisk, sier Jensen til Fædrelandsvennen.

Men den 35 år gamle fiskeren fra Søgne er nå eier av en 90 fots reketråler det har kostet over 30 millioner kroner å bygge, og som har et produksjonsanlegg ombord som behandler rekene fra de tas ut av trålposen til de ligger ferdigkokt i kasser.

— Det har aldri vært investert så mye i en reketråler på Sørlandet noen gang, sa Jensens venn Arne Launes som holdt dåpstalen til det nye fartøyet på Høllen Brygge.

Frode Jensens samboer Lise Lunde var gudmor ved begivenheten som ble feiret av et stort antall frammøtte som ble servert fiskesuppe fra Lundes eget kjøkken.

Startet med sjark

Frode Jensen er selv største aksjonær i eierselskapet Tempofisk AS, men sier han ikke hadde klart det store løftet alene:

— Det er takket være flere aksjonærer og støtte fra Innovasjon Norge at jeg får til dette, sier skipperen på båten som skal ha base i Mandal, der han også har en litt mindre tråler liggende.

Den driftige fiskeren startet karrieren med en liten enmanns-sjark da han var 18 år, og «Tempo», som har fem ansatte, er hans sjette båt.

At miljøorganisasjonen WWF nå advarer mot å kjøpe reker fisket i Nordsjøen og Skagerrak, tar Jensen med knusende ro:

— Det er ingen krise i rekebestanden. Det har vært litt nede, men er nå på full fart oppover. Vi fisker ikke opp kvotene en gang, sier han.

WWF-kritikk

WWF retter særlig kritikk mot fangsutstyr og utslipp av småreker. Mannen som har tegnet og bygget båten var selv i Søgne lørdag, og kan fortelle om topp utstyr om bord:

— Den har sorteringsrist for å unngå uønsket fangst, og en bifangstseparator som umiddelbart sorterer ut bifangsten, sier skipsingeniør Ove Kristensen fra Vestværftet i Hvide Sande i Danmark.

— Og så har vi lagt stor vekt på besparelse av drivstoff ved å lage en så stor og effektiv propell som mulig, legger han til.

Skroget på «Tempo» er bygget ved et verft i Gdansk i Polen, resten er bygget ved Vestværftet. Parallelt med «Tempo» har de bygget en identisk tråler som snart skal leveres til Geir Leidland i Egersund som har samarbeidet med Frode Jensen om spesialbestillingen av båtene.

Største nybygget

— Dette er det største nybygget i Agderfylkene de siste 20 årene. Det er uvanlig med så store og kostbare reketrålere her, konstaterer daglig leder Trygve Bjørnerem i Fiskarlaget Sør.

Lederen i Søgne Fiskarlag, Carl Aamodt, kan fortelle om optimisme i næringen:

— Søgne er en fiskerikommune i vekst, sier han til Fædrelandsvennen.

Det er over 25 år siden forrige skipsdåp i Høllen, og hele 55 år siden et så stort skip ble døpt. Det var MS «Hellesund» som ble bygget ved det nå nedlagte verftet.

Carl Aamodt er imponert over tråleren som kollega Jensen har fått bygget:

— Den har en standard som er helt fantastisk. Nesten som et flyende hotell, smiler han.