Onsdagens nyhet fra Fylkeshuset får Kristiansands ordfører til å se svært optimistisk på ringveiens utfall.

— Denne regjeringen legger veldig stor vekt på lokaldemokratiet. De ønsker også kostnadseffektive løsninger, men her er det diskusjon om én prosent av totalbudsjettet. Jeg vil tro lokaldemokratiet betyr mye, sier Harald Furre (H).

Fylkesmannens anbefaling innebærer en trasé til 8,6 milliarder kroner, mot veivesenets forslag til 8,2 milliarder.

- Veldig mye penger

— Det er veldig mye penger, og vi er spent på hvordan dette vurderes i departementet. Derfor har vi også skissert en subsidiær løsning, et kompromiss som ble lagt fram i meklingen. Vi har fått tydelig instruks fra departementet om å vektlegge lokaldemokratiet sterkt, uttaler assisterende fylkesmann Tom Egerhei til Fædrelandsvennen.

Onsdag sendes kommunedelplanen for Ytre ringvei mellom Vige i Kristiansand og Volleberg i Songdalen til Kommunal- og moderniseringsdepartementet for endelig avgjørelse.

Øverst ved bordet sitter Furres gode venn tilbake fra Unge Høyre-dagene, statsråd Jan Tore Sanner. De sitter i sentralstyret sammen og omgås privat.

— Han kommer ikke til å mene det ene eller andre fordi vi har kjent hverandre i mange år, men muligheten for en dialog i forkant er absolutt til stede, sier Furre, som tror Fylkesmannens anbefaling vil veie tungt.

Bro her ved Kjerrane, nær boligområdet på Hellemyr, førte til brudd i meklingen mellom Statens vegvesen, Fylkesmannens miljøvernavdeling, Kristiansand og Songdalen kommuner.   Foto: Statens vegesen

For råflott for veivesenetStatens vegvesen har innsigelser til planen, de mener den er for kostbar.

Deres argument er at 11 av den 15,5 km lange strekningen er lagt i tunnel i deres løsning til 8,2 milliarder kroner. Dette alternativet er 775 millioner dyrere enn billigste trasé.

Men kommunenes vedtatte forslag med lang tunnel forbi Vågsbygdmarka og Rosevannsbekken vil altså koste ytterligere 400 millioner.

Fylkesmannens miljøvernavdeling reiste også innsigelse, og krevde ytterligere vern av naturområder. Meklingen mellom partene førte ikke fram i starten av oktober.

Sto om 80 millioner

Til syvende og sist var det bro over Kjerrane som førte til meklingsbrudd. Tunnel her er anslått til 80 millioner kroner ekstra, men heller ikke denne merkostnaden kunne veivesenet akseptere.

Ved de to andre konfliktområdene — Vågsbygdmarka og Rossevannsbekken i Songdalen - hadde veivesenet gjort justeringer som kommunene kunne godta. Altså kunne lang tunnel droppes.

Fylkesmann Ann-Kristin Olsen ledet meklingen mellom Statens vegvesen, Fylkesmannens miljøvernavdeling, Kristiansand og Songdalen kommuner i starten av oktober. Den første ikke fram. Foto: Vegard Damsgaard

— I arbeidet med å komme fram til vårt endelige råd til departementet, har vi lagt stor vekt på hensynet til lokaldemokratiet, sier fylkesmann Ann-Kristin Olsen i en kommentar på Fylkesmannens hjemmeside.Planen er vedtatt av to samstemte kommunestyrer, og et samlet fylkesting har samme syn på trasévalget.

Svar innen fire måneder

Ringveien skal inngå i porteføljen til Nye veier AS, og Fylkesmannen ber departementet om at saken prioriteres for en tidligst mulig behandling.

— Jeg håper vi får et svar innen fire måneder. Det er en veldig viktig sak for hele regionen, sier Tom Egerhei.

Illustrasjonen viser Ytre ringvei der den passerer Otra nord for Kristiansand sentrum. Foto: Statens vegesen

Fylkesmannens tilråding er som følger:1. Fylkesmannen i Vest-Agder anbefaler at innsigelsene fra Statens vegvesen ikke tas til følge.

2. Dersom departementet likevel finner å ville ta innsigelsene delvis til følge, anbefaler vi sekundært en løsning tilsvarende den som ble drøftet i slutten av meklingen, dvs. kryssing i tunnel ved Kjerrane og videre en nordlig linje gjennom Vågsbygdmarka med kort tunnel gjennom Mjåvannsheia og kryssing av Rossevannsbekken i dagen.

3. Kryssing i dagen på Kjerrane vil være konfliktfylt.