Motivet skal ikke være inntjening, hevder Kristiansand Parkeringsselskap.

— Vi ønsker å skape sirkulasjon på ladeplassene, at de som faktisk trenger strømmen får den. Når ting er gratis vil mange plugge inn selv om de ikke trenger strømmen. Det er jo de som kommer langveisfra som trenger den mest, sier avdelingsleder Ole Jacob Rynning-Tønnesen til Fædrelandsvennen.

Tre kroner per kw/t

Elbil-eierne må ut med tre kroner per kilowattime, omtrent tre ganger normal strømpris, og betaler via en applikasjon på mobiltelefonen.

Ladingen betales med en applikasjon for mobiltelefon. Foto: Vegard Damsgaard

— Selv om strøm er billig i dag og vi tar tre kroner kilowattimen, er det mer tap enn gevinst, sier avdelingsleder Rynning-Tønnesen, og peker på betydelige investeringer i både ladepunkter og betalingsløsning. Ifølge en kalkulator på bilprodusenten Teslas hjemmeside vil en ti mils strekning bety et forbruk på rundt 20 kilowattimer, tilsvarende 60 kroner.

De ti ladeplassene i Kilden p-hus har ingen tidsbegrensning, og dette er foreløpig eneste anlegg der elbileierne slipper å betale p-avgift. Slottet p-hus har sju gratis ladeplasser, men ikke fritak for p-avgift.

Elbilene kan fortsatt parkere gratis på gata i Kvadraturen. Men for å hindre at elbilene opptar verdifulle plasser utenfor butikkene hele dagen, er det denne våren innført tidsbegrensninger.

Parkeringsselskapet beklager visse innkjøringsproblemer med betalingssystemet, som er forklart i detalj på denne plakaten. Foto: Vegard Damsgaard

— Følg skiltingenOver hele Kvadraturen, med unntak av noen plasser i Posebyen, er det nå maksimalt tre timers gateparkering. På de store, åpne plassene er det stort sett fem timers begrensning.

Det skjer stadig endringer i trafikkreguleringen.

Elbil-eiere bør skaffe seg parkeringsskive om de skal slippe 300 kroner i gebyr.

- Det som er viktig er at publikum ser på skiltingen, og ikke stoler på gammel vane. Det skjer stadig endringer i trafikkreguleringen, og vi ønsker folk skal ha en god parkeringsopplevelse i Kristiansand, sier Ole Jacob Rynning-Tønnesen.

Fra juli er dessuten to større parkeringsplasser blitt privatregulert, dermed opphører betalingsfritaket for elbiler her. Det gjelder plassen foran Hotel Caledonien og jernbanetomta, ved backpackerhostellet.