Mediepedagog Anne Mette Bjørgen ved Høgskolen i Lillehammer har intervjuet elever ved tre barneskoler i Oppland om bruk av søkemotorer, dataspill, digital kommunikasjon og produksjon av digitale fortellinger. Foto: Illustrasjonsfoto: Tyler Olson NTB/ Scanpix

— Potensialet for læring som ligger i barns bruk av teknologi hjemme blir i liten grad utnyttet i skolen.

Det hevder mediepedagog Anne Mette Bjørgen ved Høgskolen i Lillehammer.

Forskeren har intervjuet elever ved tre barneskoler i Oppland om bruk av søkemotorer, dataspill, digital kommunikasjon og produksjon av digitale fortellinger.

Forbudt med YouTube

Elever fortalte henne for eksempel at mens de surfet på YouTube hjemme for å lage en presentasjon, fikk de ikke lov til å benytte YouTube på skolen.

Mediepedagog Anne Mette Bjørgen. Foto: Høgskolen i Lillehammer

— Mange lærere er både engasjerte og flinke, presiserer Bjørgen, men altfor mange har fokus på å bruke data kun for å øke ungenes tekniske ferdigheter . Potensialet for læring som kan hentes ut av det barna holder på med i fritiden blir i liten grad utnyttet, sier Bjørgen ifølge Forskning.no.Bjørgen mener skolen har et særskilt ansvar for å løfte elevenes digitale ferdigheter, men studien viser at det er store forskjeller fra skole til skole. Til og med mellom klassene på samme skole kunne det være forskjeller.

Har du tips til temaer vi bør ta opp? Ta kontakt her

Ønsker etterutdanning

— Vi vet det er store forskjeller i Norge når det gjelder bruk av IKT i skolen, men generelt kan vi si at norske elever har gode digitale ferdigheter og norske lærere er mer positiv til IKT i undervisningen sammenlignet med lærere i andre land.

Nestleder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal. Foto: Utdanningsforbundet

Det sier nestleder i Utdanningsforbundet, Steffen Handal.— Når det er sagt, en av hovedutfordringene våre er at norske lærere etterspør videreutdanning innenfor IKT, men i for liten grad blir tilbudt dette, legger han til.

- Lærerne bør forvalte hvordan IKT skal brukes

Torsdag ble resultatene fra ICILS 2013 lagt frem, den første internasjonale studien av digitale ferdigheter blant ungdomsskoleelever. Norske niendeklassinger ligger godt over gjennomsnittet. Dette til tross for at Norge ligger under snittet når det gjelder bruk av IKT på skolen.

— Noe av utviklingen av digital kompetanse hos lærerne kan foregå på skolenivå, andre steder kan man være nødt til å gi tilbud utenom skolen. Når dette ikke skjer ved noen skoler, kan det handle om finansieringsutfordringer i kommunene, og at det ikke settes av nok tid og ressurser på de enkelte skolene. Ildsjeler og IKT-kyndige lærere må få tid og rom til å dele av sin kompetanse, sier Handal.

Utdanningsforbundet kjenner seg igjen i funnene om at elevene bruker mer og mest IKT hjemme, men presiserer at de ikke har lest rapporten.

— Men så er spørsmålet: Hva er viktigst at skolen bidrar med? Det er lærerne som bør forvalte hvordan IKT skal brukes i skolen, de bør gis kompetanse til å se mulighetene, men også begrensningene. Fornuftig bruk som fremmer læring er bedre enn mye UKRITISK bruk, sier nestlederen.

Les også:

6-åringer forstår digital teknologi bedre enn voksne

#Skjermjul: - Vi risikerer å miste kontakt med barna våre

- Vi er alltid pålogget

FAKTA: DIGITAL KOMPETANSE

Digital kompetanse er ferdigheter, kunnskaper, kreativitet og holdninger som alle trenger for å kunne bruke digitale medier for læring og mestring i kunnskapssamfunnet.

Det er den kompetansen som bygger bro mellom ferdigheter som å lese, skrive og regne, og den kompetansen som kreves for å ta i bruk nye digitale verktøy og medier på en kreativ og kritisk måte.

Kilde: Wikipedia

-- Referanse:

Anne Mette Bjørgen:Digitale praksiser i samspill mellom kontekster – en undersøkelse av 9-13-åringers bruk, opplevelser og fortolkninger av digital teknologi i overganger mellom skole og fritid.Doktorgradsavhandling, Universitetet i Oslo, 2014.