Anne Merete Bruheim har tatt en tøff utfordring. I en bransje der bilforhandlersjefene nesten utelukkende er menn. Og med bilmerker som jakter på og trenger større markedsandeler, er 49-åringen trygg på at det ikke er kjønn som avgjør om hun lykkes som leder.

— Oppvokst som jeg er med tre brødre, har jeg blitt vant til å jobbe med menn. Og jeg vet at det er kompetanse, evne til å få ansatte til å trives og kundene tilfredse, som er avgjørende for at vi som bedrift lykkes, sier daglig leder i Motor Forum Kristiansand.

— Så tror jeg at kvinner er flinkere til å gi positive tilbakemeldinger til medarbeiderne, sier hun ubeskjedent på kjønnets vegne og slår enkelt og greit fast at alle liker å bli sett.

Ikke manneting

At bil er en manneting, er hun tydelig på ikke gjelder lenger.

— Mitt inntrykk er at først når kona kommer med, blir det fart i bilhandelen, sier hun og mener hun ofte hører mannen si: «Må bare snakke med sjefen først.«

Som sagt, oppvokst på Vestlandet, først i indre Sogn, deretter Florø, og oppflasket på det å drive butikk. Foreldrene drev dagligvarebutikker flere steder på Vestlandet.

Mitt inntrykk er at først når kona kommer med, blir det fart i bilhandelen.

— Mine lørdags- og feriejobber har alltid vært i butikkene våre, sier hun. Noe som åpenbart ikke har skremt henne bort fra det å drive handel. Stegene mot Sørlandet og sjefsjobben i Motor Forum tok hun via bankjobb i Bergen og mange år i regnskap i Haugesund. Og for 14 år siden til liknende utfordringer i Kristiansand. Der bror og foreldre bidrar til at familien Bruheim har fått ny base.

Sjef og student

I 2003 gikk veien til økonomisjefstilling i bedriften hun nå leder, og fra mai i år har hun vært sjef. Men hun nøyer seg ikke med det. I tillegg til jobb og familie tar hun masterstudiet i ledelse på UiA og er mer enn halvveis gjennom det.

— Kjenner at jeg kan dra paralleller mellom akademia og hverdagen i bilbransjen. Her får jeg testet teorien ut i praksis, legger hun til og nevner kjapt at det snart er en viktig eksamen i studiet.

Les også:

Utfordringer

Eksamen i bilbransjen har hun hver eneste dag sammen med kolleger hun skryter uhemmet av. For med bilmerker i sortimentet som tidligere storselgere som Opel og Renault, er utfordringene mange. Opel var stor både på Sørlandet og i Norge for noen år siden. Det er de ikke i dag.

— Men nå er vi på rett vei igjen, slår hun fast og gleder seg uhemmet til en ny Corsa dukker opp like over nyttår. En bil som har fått bra mye skryt før den er i butikken. Og elbilen Renault Zoe, som motorpressen har likt svært godt, begynner nå å vise seg fram på salgslistene.

Tøffe biler

Og når dette leses, vet hun mer om Corsa-en. Få timer etter vi hadde snakket med henne gikk turen til Monaco og prøvekjøring på en avstengt bane. Det gledet hun seg til, bilforhandleren som gjerne kjører litt tøffe biler når hun selv sitter bak rattet. Og hun er ikke i tvil om at hun finner dem i egen forretning blant de 30 modellene av Mitsubishi, Opel, Renault og Daccia.

Det å selge så mange forskjellige bilmerker, er en ekstra utfordring for Bruheim og kollegene.

— Vår jobb blir å analysere kundens behov og lede dem i riktig retning, slår hun fast og nevner kjapt et foredrag hun hørte en gang der en psykolog slo fast at alle trenger et stempel i panna. Der står det MMFI, Make Me Feel important. (få meg til å føle meg viktig).

— Det gjelder enten du er kunde, kollega eller sjef, sier hun.

Og når hun blir spurt om hvor lenge hun har tenkt å lede Motor Forum, er svaret klart:

— Så lenge jeg har glød, engasjement og trives i jobben.

Mye tyder på at hun blir der en god stund.