(alternativt hovedbilde) Foto: Tor Mjaaland
Det er absolutt romslig for baksetepassasjerene. Hele baksetet kan skyves mer fremover for å gjøre bagasjerommet større. Foto: Tor Mjaaland
Rundt 470 liter rommer bagasjerommet på BMW 218i Active Tourer. Omtrent som hardeste konkurrent Mercedes B-serie. Foto: Tor Mjaaland

Active Tourer er klar for Sørlandet i disse dager, og den gjør utvilsomt et godt inntrykk.

Skifte fra BMW-tradisjon med drift på bakhjulene har gitt mer plass i kupeen, spesielt til beina i baksetet, og den skal også være rimeligere å produsere enn biler med bakhjulsdrift.

Uavhengig av det har de fått til et bagasjerom på ca 470 liter. Baksetet kan justeres fremover om det er behov for mer plass i bagasjerommet og de som sitter bak ikke er for storvokste. Eller legges helt flatt med et knappetrykk.

Les også:

Gryntet litt

Tor Erik Aanensen hos Bavaria Kristiansand innrømmer at noen av de mest ihuga BMW-vennene har «gryntet» litt mot forhjulstrekk.

— Men etter at de har prøvd bilen, har protestene stilnet, og de har rett og slett vært imponert over bilen.

Og nordmenn liker som kjent forhjulstrekk, ikke minst på glatt føre. Ryktene sier at det snart blir forhjulstrekk også på 1-serien.

— Men det skjer neppe på de større BMW-bilene, beroliger Aanensen, som også kan love bilen med firehulstrekk, eller X-drive, om en måneds tid. Her er automatgir standard, og motoren en 163 hk diesel. Pris: 449.000 kroner.

Les også:

Støysvak

Vi forsøkte bilen med den nye, «lille» tresylindrede turbo bensinmotoren på 131 hk med manuelt gir. Motoren er kjapp nok, den, og er absolutt tilstrekkelig på den ca 1300 kilo tunge bilen. Girskiftingen er svært presis og tett.

Det er absolutt romslig for baksetepassasjerene. Hele baksetet kan skyves mer fremover for å gjøre bagasjerommet større. Foto: Tor Mjaaland

Mest imponert ble vi kanskje over hvor støysvak både motor og bil er. Også her er det premium-nivå, og det må innrømmes at vi trodde vi lå i femte gir over Varoddbrua og videre østover på E18. Men displayet fortalte 3. gir!

Utslippet er oppgitt til 118 gram CO2 på bensinutgaven med 136 hk, forbruket på ca 0,5. Velger du dieselmotoren med like mange hestekrefter, er forbruket oppgitt til pene 0,41 liter per mil.

Friskus

Prismessig ligger den tett på konkurrenten fra Mercedes med en startpris litt i underkant av 310.000 kroner før frakt og omkostninger er tatt med.

Det er for utgaven med minste bensinmotor, kalt 218i. Velger du friskusen 225i med 231 hk, fyker prislappen raskt over 500.000 kroner.

Da gjør du unna 0-100 km/t på kjappe 6,8 sekunder. Dieselvarianten 218d med 136/150 hk har en startpris fra ca 340.000 kroner. Og regn med at du må plusse på noen ti-tusener for å få det utstyret du ønsker på bilen.

700 biler

— Hvem skal så kjøpe den nye forhjulsdrevne bilen

— Aktive familier eller godt voksne som liker å sitte litt høyere enn vanlig i en bil som gir mye luft og romfølelse, mener Bavaria-selger Aanensen. BMW skal ha målsetting å selge 700 biler første året.