Nordmenn kjøpte forbrukerelektronikk for til sammen 25,3 milliarder kroner i 2005, og det er en økning på 7 prosent fra året før.

Ifølge bransjen blir nordmenn mer og mer elektronikkgale. Størst er veksten innenfor flatskjerm-TV, mp3-spiller, innebygde produkter for kjøkkenet, mobiltelefoner og bærbart PC-utstyr.

Av totalt 453.000 solgte TV-apparater var 46 prosent med flatskjerm.

– Fjoråret markerte et gjennombrudd for de flate skjermene. Nå venter vi at omsetningen av TV-apparater med bilderør vil gå raskt ned. Veksten i fjor var som ventet sterkest på LCD-TV, som har hele markedet for små og mellomstore flatskjermapparater, mens de store skjermene i hovedsak er plasmamodeller, sier Erik Andersen i Elektronikkbransjen.

Andersen er mest overrasket over at mobilsalget økte så mye i fjor.

– Helt til slutten av fjoråret trodde vi at omsetningen av mobiltelefoner ville synke i forhold til året før. Men salget i siste kvartal var så stort at den ventede nedgangen ble snudd til oppgang, opplyser Andersen. Han kan vise til et mobilsalg på 2,35 millioner i fjor, som er en stigning på 14 prosent fra 2004. Tallene viser at nordmenn skifter mobiltelefon omtrent hvert annet år, og mer enn halvparten av oss kjøpte ny mobiltelefon i fjor.

Norske forbrukere bruker gjennomsnittlig 5.000 kroner hver på elektroniske produkter hvert år, og det er ifølge bransjen mer enn hva som blir brukt i andre land vi kan sammenholdes oss med. (©NTB)