HANSTHOLM: Danskeferjen skulle gå fra Hanstholm klokken 10.15, men ble mange timer forsinket etter kollisjonen.

— Vi vil reparere skadene i Hanstholm, og vil kunne seile igjen klokken 19 fredag kveld. Vi vil kjøre hele natten, og håper å være i rute igjen i løpet av halvannen dag, sier direktør i Master Ferries, Svein Olaf Olsen, til fvn.no.

Står ut 90 grader

Uhellet skjedde da ferjen skulle forlate kaien. Etter få sekunder braste Master Cat inn i en fender på kaien, noe som resulterte i at det ene spydet som går ned i sjøen foran på venstre side knakk.

— Spydet står nå ut 90 grader, om lag en meter fra spissen. Det vender innover mot midten av skipet, sa Olsen kort tid etter uhellet.

Det Norske Veritas ble tilkalt fra Ålborg. De ankom Hanstholm i 12-tiden for å vurdere om ferjen kunne få kjøre.

— Skaden var mindre enn vi hadde trodd. Våre folk sveiser sammen åpningen foran. Det er ikke så mange timers arbeid, sier overingeniør i Veritas, Roald Dvergsnes.

Ifølge Svein Olaf Olsen var det en menneskelig svikt som var årsaken til kollisjonen.

— Uhellet skyldtes feilmanøvrering, sier han.

Kraftig rykk

562 passasjerer var om bord da uhellet skjedde. De ble etter en drøy time bedt om å forlate ferjen

— Vi har tatt alle ut for å gi dem en sjanse. Dette kommer til å ta tid, sa Olsen til fvn.no klokken 12. Etter det fvn.no kjenner til, skal passasjerene ha kjent et kraftig rykk før ferjen måtte rygge tilbake.

— Det var bråstopp, nesten som når du sitter i en radiobil og kolliderer med en annen. Ferjen hadde avgang presis klokken 10.15, men etter å ha kjørt om lag fire båtlengder, kom den borti moloen. Ferjen kjørte veldig sakte, sier passasjer Lars Johan Stokken til fvn.no.

Sammen med familien forventer han nå mange timers forsinkelse.

— Det var aldri noen fare for passasjerene, men vi ble litt overrasket, sier han, og opplyser at kapteinen ba passasjerene om å være tålmodige og ikke kjefte på personalet.

— Vi prøver å ta hånd om passasjerene så godt vi kan, opplyste Svein Olaf Olsen like etter uhellet.

Usikkert

Ifølge Olsen vil alle passasjerene få refundert billettene.

— Vi har informert dem om at ferjen vil gå klokken 19, og har gitt dem fritt spillerom på om de vil være med eller reise med andre, sier han.

Problemet for passasjerene er at kapasiteten til konkurrenten Color Line er helt sprengt.

— Vi har fullt helt til onsdag. Det er ikke en bilplass å oppdrive, sier Helge Otto Mathisen, konserndirektør for kommunikasjon og samfunnskontakt i Color Line.

Fikk billetter

Øystein Hjorthaug og familien hans er noen av de heldige som har fått plass på Silvia Ana fredag kveld. Men kristiansanderen må la bilen stå igjen på kaien i Hanstholm.

— Jeg måtte betale 1850 kroner for nye billetter med Color Line, og 2000 kroner for å få bilen brakt opp i løpet av en uke, sier Hjorthaug fortvilt.

Han reagerer på manglende informasjon fra Master Ferries.

— Jeg har snakket med dem på telefon mange ganger. Men de ringer meg aldri opp igjen. De har ingen beredskap for å takle dette, sier han.

Ikke første gang Det er ikke første gang Master Ferries har hatt problemer med danskebåten sin denne uken. Også mandag og tirsdag var Master Cat innstilt på grunn av motortrøbbel.

For familien Hjorthaug, som skulle reise til Danmark mandag, er ferien nærmest ødelagt av ferjekaoset.

— Mandag ventet vi i syv timer, til vi fikk beskjed om at ferjen var kansellert. Vi måtte kjøpe ny billett med Color Line tirsdag for 2000 kroner. I dag møtte vi i Hanstholm klokken 08. Da vi var om bord, gikk det to minutter før det smalt. De estimerte ekstrakostnadene for ferieturen vår er nå over det hele turen kostet, sier Hjorthaug.

Lars Johan Stokken og familien var på vei hjem til Sunnmøre etter en ferietur i Cannes.

— Jeg tenkte faktisk på at det er fredag den 13. da jeg bestilte turen. Det var kanskje ikke den helt lureste dagen å reise, sier Stokken.