LILLESAND: — Kontrakten med tyske Reinhold Meister har en verdi på 80 millioner euro og er den største enkeltkontrakten vi inngår, sier Kyrre Lian i Construction Joint Venture E 18 (CJV E 18).Det tysk-danske entreprenørselskapet CJV E 18 har tidligere skrevet kontrakter med det lokale el-selskapet Otera for 300 millioner kroner, og en like stor kontrakt med tunnelselskapet Leonhard Nilsen & Sønner fra Vesterålen.Tyske Reinhold Meister har signalisert at selskapet vil komme til Sørlandet med en stor maskinpark og 100-120 mann pluss administrasjon. Men dette er ikke nok. Koordinator Kyrre Lian tror Reinhold Meister vil trenge 360 personer for å bygge veien. Lokale firma kan dermed få en stor bit av motorveibyggingen.- TT Anlegg fra Marnardal er allerede hyret inn. Det kan bli mange flere lokale firmaer, sier Kyrre Lian. CJV-koordinator Kyrre Lian tror avgjørelsen om å velge det tyske maskinentreprenørfirmaet er bra for Norge, hvor det er vanskelig å få tak i tilstrekkelig kvalifisert arbeidskraft. Reinhold Meister skal bygge hele den nye firefelts motorveien og legge grovlaget med asfalt. Kontrakten omfatter ikke tunneler, og heller ikke broene, som CJV E 18 trolig bygger selv.5,8 millioner kubikkmeter fjell skal sprenges ut for å lage den nye motorveien på 38,5 kilometer. Det kreves en stor maskinpark. Hvor mye utstyr Reinhold Meister vil komme med selv er ikke klart. Avtalen med Reinhold Meister må endelig godkjennes av Vegdirektoratet. Prosjektleder Nils Ragnar Tvedt i Statens Vegvesen var i går ikke tilgjengelig for kommentar, men presseansvarlig Kari Huvestad sier dette:- Jeg tror et tysk selskap fikk oppdraget fordi det er en så stor kontrakt. Det er nok ikke så mange i det norske markedet som kan ta denne jobben nå, sier Huvestad i Statens Vegvesen. Ifølge Kyrre Lian i CJV E 18 ble en rekke aktører i markedet forespurt om å ta jobben med veibyggingen, men interessen skal ikke ha vært stor.Forhandlingene om storkontrakten skal ha pågått i et halvt år. Ifølge Lian fordi det er en stor kontrakt og fordi veianlegget har store tekniske utfordringer og stor risiko. Norske Mesta skal ha vært interessert i deler av prosjektet, men skal ikke ha sett seg i stand til å ta hele jobben.helge.corneliussen@fvn.no