KRISTIANSAND: — Man kan saktens spørre hvor mye vekt man skal legge på folkelige aksjoner når engasjementet dør så fort, sier Aps Terje Næss til Fædrelandsvennen.

I går kveld vedtok bystyret bompengesøknaden til Stortinget som betyr 20 kroner per passering og 6000 kroner i årlig utgift fra 1. juli neste år.

For pengene får byen og regionen vei og myke tiltak for vel 1,5 milliarder kroner.

Gratulerte

Aps Mette Gundersen gratulerte byen, selv om bompenger svir, fordi det nå kommer sårt tiltrengt firefeltsvei til Vågsbygd, en rekke myke tiltak og ny vei til Kjevik - og et løfte om å få Moneheitunnelen på plass så fort som mulig.

Høyres Tore Austad sa at det finnes to måter å se saken på:

— Man kan snu ryggen til og håpe at de andre partiene leverer resultater, som Frp gjør. I Høyre velger vi ikke den måten. Vi er innstilt på å ta ansvar - selv om det er ubehagelig. Skal vi ha veier, må vi akseptere bompenger. Alt annet er illusjonspolitikk.

Belærte

Austad fortsatte:

— Forutsetningen for å være med i et flertall er at man vil løse problemer, at man vil kompromisse. Frp må ta det inn over seg hvis partiet ønsker å være med i politisk samarbeid, sa han.

Frps Stian Storbukås valgte å forsvare seg med angrep. Han sa at han ikke vil være noe gissel for flertallet. Frp er mot bompenger, og det står han på.

Senere i debatten valgte Frp å flytte bompenger de ikke vil ha fra myke tiltak til Moneheitunnelen for å få den ferdig raskere.

Vidar Kleppe mente KrF og Høyre sviker Hamresanden med kun å støtte at Moneheitunnelen utredes og finansieres raskest mulig. Også han ville ha den fremskyndet til før 2011. Men heller ikke Kleppe vil samle inn bompengene som skal betale veien.

— Dette er et dobbeltspill jeg håper folk avslører, sa Gundersen.

Cultiva

Kleppe mente det måtte gå an å tenke kreativt, og foreslo at Cultiva og fylkeskommunen presses til å betale veigildet - i stedet for bilistene. De Grønne var mot bompakken fordi de heller vil bruke bompenger til gratis buss enn nye veier.