MANDAL

KIRKEHEITUNNELEN: — På denne måten skaper de unødig mange fartskriminelle. I min verden tåler man 80 kilometer i timen i området ved Kirkeheitunnelen. Hva er egentlig poenget med opplegget til UP?, spør Møll.

Han er oppgitt over Utrykningspolitiets hyppige kontroller i 60-sonen på Europaveien ved Kirkeheitunnelen, vest for Mandal. Dersom man kjører i 86 km/t eller fortere vil man bli fratatt førerkortet. Fartskontrollene har gitt utallige beslag av førerkort, etter at UP trappet opp kontrollhyppigheten i fjor høst.

— Det er helt greit å ta grisekjørere, men når førere som kjører i god tro plutselig mister lappen blir det feil. Når man kjører i 120 km/t så vet man at man gjør noe galt. På denne strekningen er det rett og slett ufornuftig å holde en så lav fart som 60 km/t. Når UP holder så mange kontroller nettopp her, så mener jeg at de produserer fartskriminelle. Det blir nærmest en felle for folk, mener politikeren, som mener at slike hendelser påvirker folks rettsoppfattelse.

SVEKKER TILLITEN.

  • Slik rettspraksis svekker både min og folks tillit til rettssystemet. Dette er ikke en rettsstat verdig, og jeg føler at det er mange folk i Mandal som mener det samme som meg i denne saken, legger Møll til.

Møll påpeker at UP gjør en eller god jobb på veiene.

— UP-sjef Bjart Gabrielsen er en fornuftig mann, men her synes jeg han går langt over streken, sier Møll.

Tidligere politistasjonssjef i Mandal, Bjart Gabrielsen, fikk stillingen som UP-sjef i Agder og Rogaland i fjor høst. Siden den gang har fartskontrollene i mandalsområdet blitt trappet kraftig opp. UP-sjefen mener Møll misforstår situasjonen rundt Kirkeheitunnelen.

— Media har stort sett skrevet at vi har tatt farten på bilister som er inne i selve tunnelen. Det har vi aldri gjort. Det vi er opptatt av er farten ved det farlige krysset på vestsiden av tunnelen. Her har det tidligere vært dødsulykke og skader, forteller Gabrielsen.

ØKER FARTEN.

Likevel innser han sammenhengen mellom farten i tunnelen og forbi veikrysset.

— Konsekvensen av for høy fart inne i tunnelen er at bilistene ikke reduserer farten i den slake utforbakken før krysset, snarere tvert imot. Det viser undersøkelser vi har gjort, sier Gabrielsen.

— Siden vi trappet opp kontrollene i høst har vi beslaglagt rundt 60 førerkort i Mandal. Det er selvsagt ingen glede for oss å frata folk deres førerkort, men vårt hovedfokus er trafikksikkerheten, sier han.

Gabrielsen er ikke enig i Mølls karakteristikk av UPs fartskontroller ved Kirkeheitunnelen.

— Jeg tror han kjenner fartsgrensene han også. Det kan fremstå ufarlig å kjøre over 60 km/t i tunnelen, men det medfører en risiko ned mot krysset. Derfor er det ingen planer om å endre fartsgrensene, sier Gabrielsen.

Tekst: Espen Sand

espen.sand@fvn.no - 38 27 17 44