— Vi vil forsøke å være der på tidspunktene vi tror de kjører i de høyeste hastigheten, sier Hasseldal. Han mener det alltid har vært kjørt hardt på flere av disse strekningene, men bilen har blitt enda raskere enn før. Han tror ikke det er noen spesiell kultur for hardkjøring på landsbygda, men heller at kontrollhyppigheten er mindre og at det derfor er mindre risiko for å bli tatt på landsbygda enn i bynære strøk.

Politistasjonssjef Bjart Gabrielsen i Mandal, tidligere distriktssjef for UP, mener unge bilførere som kjører hasard leker med sitt eget og andres liv.

Når en 19 år gammel gutt står fram etter å ha blitt tatt i 199 kilometer i timen, synes Gabrielsen det vitner om en manglende forståelse av hvor farlig dette er.

— Vi må få unge bilister til å vurdere risikoen og konsekvensene av slik kjøring, men her fremstår det som nesten ufarlig å kjøre slik, sier politimannen. Han mener man må ha levd flere år for å se hvor farlig dette virkelig er.

— De har ganske enkelt ikke livskunnskap nok når de er så unge. Det er vel derfor ikke 40-åringene kjører i slike hastigheter, tror Gabrielsen.