KRISTIANSAND: Seks av ti spurte innrømmet å ha sovnet på steder de burde vært våkne, særlig på møter og forelesninger, viser en undersøkelse som ble utført på vegne av Statens vegvesen. I denne forbindelsen lanserer Statens vegvesen i dag ”Stopp og sov”-kampanjen. Sjåfører oppfordres til å ta en power-nap på 15 minutter når de føler seg søvnig.

— Å sovne i møter eller på bussen er jo for så vidt ufarlig, men denne undersøkelsen og tidligere analyser viser at det er fort gjort å duppe av ukontrollert i mange situasjoner. Og hvis det skjer bak rattet, kan konsekvensene bli fatale, sier kampanjeansvarlig i Statens vegvesen Region sør, Signe Gunn Myre.

— Når du først er trøtt er det kun søvn som hjelper. Å kjøre bil uten å ha sovet på 24 timer tilsvarer å kjøre med én i promille. Søvnige sjåfører regnes på lik linje som fyllekjørere, legger Myre til.

Lytt til kroppen

Det er derimot ikke like lett for politiet å kontrollere om trafikantene er for trøtte til å kjøre bil.

— Folk flest har kjennskap til egen kropp. Det gjelder å lytte til kroppens signaler når du er ute og kjørerer. Frysing er et typisk faresignal, sier Myre.

Hun tror ikke folk flest er klar over at det er lovstridig å kjøre når man er trøtt. Seks av ti sjåfører engster seg mer over at andre billister skal sovne enn seg selv.

De fleste søvnulykker skjer om natta, mellom klokken 00 og 06, og på ettermiddagen, mellom 14.30 og 18.00. — Kroppens døgnrytme er laget sånn at det er vanlig med to trøtte perioder i løpet av dag. Det er helt naturlig å bli trøtt i en kortere periode på ettermiddagen når du er på vei hjem fra jobb, sier Myre.

Livsfarlig søvnkjøring

Undersøkelsen viser også at verstingene er menn i privat næringsliv. 80 prosent av alle søvnkjørerne er menn.

— Å kjøre når du er trøtt er livsfarlig. Dette er et problem som har en enkel løsning, altså søvn, forteller Myre.

Hun har selv testet ut power-nap i praksis og synes det har en effektiv virkning.

— 15 minutters søvn gjør deg kvikkere og mer opplagt. En halvtimes søvn gjør deg derimot mer trøttere, sier Signe Gunn Myre.