MANDAL: Rådmannen foreslår at bommen skal plasseres ved Knuden i 15 år. Billettprisen er foreslått til 15 kroner.— Betydningen av å få en ny Europavei mot Kristiansand er så stor for alle sider av samfunnet i Mandal at det ikke er forsvarlig å vente på at veibyggingen settes opp i norsk vegplan en eller annen gang etter 2011, uttaler rådmann Tore Gullichsen.Rådmannen beklager at det ikke har vært mulig å finne andre løsninger for ny Europavei. Samtidig peker han på at veisjefen har slått fast at bompenger er den mest realistiske løsningen for å få fremskutt arbeidet med ny E 39 gjennom Mandal.- Ny Europavei blir viktigere og viktigere for Mandal. Vi opplever en sterk omstrukturering av offentlig sektor som tapper kommunen for både arbeidsplasser og servicetilbud. Det må forventes at utviklingen vil fortsette. Kanskje kan sykehuset bli den neste institusjonen kommunen må kjempe for, uttaler Tore Gullichsen.Gullichsen tror det vil komme endringer i fylkes- og kommunestruktur, kommunale samarbeidsordninger samt privat nærings- og tjenestestruktur. Han mener det kan føre til endringer i bosettingsmønsteret og på en rekke andre felt.- I Mandal må vi følge nøye med i hvilke strukturer som endrer seg, slik at vi kan ligge i forkant av utviklingen. Min oppfatning er at det vil være nødvendig å bedre kontakten og kommunikasjonen til Kristiansand som er et vekstsenter. Det innebærer at Mandal må få ny E 39 snarest. Da er vi nødt til å akseptere bompenger, uttaler rådmannen, som peker på at ny Europavei vil gi bedre transportøkonomi og trafikksikkerhet.Rådmannens opplegg er at lokalpolitikerne skal be veisjefen gjennomføre detaljplanleggingen, bestemme tidspunktet for å sette opp bommen og tilrettelegge for opprettelse av bompengeselskap. I tillegg ønsker rådmannen å få vurdert om en del av bompengeinntektene kan brukes til lokale trafikksikkerhets- og miljøtiltak.Det var Mandal næringsråd som tok opp forslaget bompengefinansiering. I mai 1999 bad formannskapet med en stemmes overvekt veisjefen utrede ny Europavei med bompenger. Formannskapet bad i like før jul veisjefen utrede alternativer for finansiering av ny E 39.Planen er å rette ut Europaveien fra Døle bru til Ime med 13 kilometer motorvei. Arbeidet er anslått å koste 270 millioner kroner.Forslag om å plassere bomstasjonen på Hollekleiv like ved innfallsportene til sentrum, har resultert i en underskriftskampanje i regi av LO. Protestaksjonen samlet flere tusen underskrifter, men den lokale LO-lederen har meddelt at protesten først og fremst gjaldt stedsvalget.aksel.faag@fedrelandsvennen.no