BIRKENES: En prosjektgruppe som har vært i virksomhet, har nemlig kommet til at det rett og slett ikke er plass til et servicekontor i dagens kommunehus. Foajeen egner seg ikke, her er vanskeligheter med brannvegger, lys og miljø. Dermed må det bygging til. Gruppa har satt opp to alternativer. Det som anbefales som den beste løsningen, er et tilbygg på to etasjer til kommunehuset øst for dagens hovedinngang. Her vil et servicekontor være plassert i første etasje og trygdekontoret i andre. Alternativ to er et tilbygg på bare én etasje. Her vil det kun være plass til servicekontoret. Trygdekontoret vil med dette alternativet være plassert i tredje etasje på kommunehuset. Dette er kostnadsberegnet til 3,3 millioner.Det er nå 10 år siden administrasjonen i Birkenes ble plassert på ett sted. Ved en omorganisering i 1995 ble tallet på publikumsskranker i kommunehuset redusert fra fire til to. For tre år siden ble så sentralbordet en del av skranken til felleskontoret.Prosjektgruppa har kommet til at det er en del ting som ikke fungerer:Det er vanskelig å ha drift på sentralbordet samtidig som denne funksjonen også skal gi god service til besøkende i skranken. Driften av sentralbordet er sårbar ved sykdom eller andre fravær.Det er økende trafikk på sentralbordet ettersom flere og flere enheter er blitt koblet på kommunens sentralbord. Det er blitt mer krevende å sitte der. Prosjektgruppa har besøkt en rekke servicekontor rundt om i andre kommuner. Og fordelene for brukerne er mange og åpenbare. De får ett synlig kontaktpunkt mellom innbyggerne og forvaltningen, servicekontoret er alltid til stede, kontoret sørger for en samordning av offentlige tjenester på tvers av forvaltningsnivå og etater, og folk får ordnet flest mulig av sine forespørsler på ett sted. De opplever at de offentlige tjenestene blir mer tilgjengelige.Saken skal nå opp i de kommunale utvalgene, og framlegget til vedtak går ut på at rådmannen får i oppdrag å oppnevne en arbeidsgruppe som skal utrede spørsmålet videre.