Kjøring med nærlys er ikke lenger uvanlig, særlig i gråvær og regn. På alle motorveier er det akseptert å kjøre med fullt lys. På dagtid og i pent vær anbefaler imidlertid NAF at det brukes parkeringslys utenfor motorvei.NAF opplyser at det er 20.000 veipatruljer som står til tjeneste rundt om i Europa for medlemmene, og at man kan vente samme hjelp hos eksempelvis søsterorganisasjonen ADAC i Tyskland, TCS i Sveits, AA i England, RACE i Spania og ANWB i Nederland.Fri fart

Tyskland: Tyskerne holder på prinsippet med fri fart på motorvei, men i praksis er det sjelden at man kan kjøre så fort bilen makter. Den anbefalte hastigheten er på 130 km/t. Det er dessuten hastighetsbegrensninger mange steder på grunn av stor trafikk. Også om natten er det på grunn av støyplage lavere fartsgrenser på store deler av motorveinettet. Med campingvogn er maksimal hastighet 80 km/t, derimot har bobiler lov til kjøre så fort de kan.Tysk politi slår hardt ned på kjøring mot rødt lys og på bilister som holder for liten avstand til den foran kjørende. Det gis bot for den som kjører bilen tom for bensin på motorvei.Belgia: Underlig nok gjelder to forskjellige regler i rundkjøringer. I store og eldre rundkjøringer har trafikk som skal inn i disse vikeplikt, dette er skiltet. I nye og mindre gjelder høyreregelen for de som er inne i rundkjøringene.Nederland: Blir du tatt i 200 km/t i 130-sone kan bilen bli beslaglagt på stedet og solgt på tvangsauksjon. Det som måtte bli igjen av penger etter at boten er trukket fra, betales tilbake etter en byråkratisk prosess som er ment å være både tidkrevende og frustrerende. Ved feilparkering blir såkalte clamps festet på hjulene, og man kommer ingen vei før boten er betalt og politi eller parkeringsvakt har låst opp.Østerrike: Motorveiavgift må betales. Et kort som gjelder i ti dager koster cirka 45 kroner. Minimumsboten er 1800 kroner.Frankrike: Ved innkjøring til småbyer indikerer navneskiltet samtidig at fartsgrensen er 50 km/t. Ved regnvær gjelder ikke de skiltede fartsgrenser som da er redusert til følgende: 110, 100 og 80 km/t. En fransk bilist som blinker med lysene gjør ikke dette for å kunne passere, men for at du skal sette opp farten. Mange nordmenn kjører til Paris i sommer og må enten krysse eller følge den voldsomt trafikkerte ringveien Boulevard périphérique. Selv om det ikke oppleves slik har bilister som kjører inn på denne forkjørsrett.Sveits: Kjøring på motorvei må betales (ca. 215 kroner) og du får en oblat som skal klistres på frontruta.Italia: Respekter skiltet «Rallentare» — som betyr kjør sakte. Det italienske politiet slår hardt ned på fartssyndere. Det må betales avgift for å bruke motorveiene. Landet har fartsgrenser i forhold til bilens motorvolum. Under 1,1 liters volum har 110 km/t som maksimal fart, ellers er den 130 km/t.Tsjekkia: Det koster cirka 180 norske kroner i avgift å bruke motorveiene.Advarer

Polen: Politi er ikke alltid politi. Polsk politi advarer alle sjåfører og ber dem være svært forsiktig hvis personer i politiuniform forsøker å stanse bilen, spesielt om natten. Det har vært rapportert om flere overfall og ran som er utført av personer utkledd som politi. Ordentlige politibiler er utstyrt med politiskilt på taket og registreringsnummeret skal starte med bokstavene MO. Politibilene er oftest godt synlige og står på opplyste områder.Øst-Europa: Jo lenger øst jo mer tvilsom er bensinkvaliteten. Det «grønne» forsikringskortet er både lurt og påkrevet å ha med. Det stjeles en mengde personbiler som eksporteres videre østover. Betal for bevoktet parkering og ta med deg vognkortet. Det er et verdifullt dokument både for deg og tyven.